A&M Records

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
A&M Records
Syarikat indukUniversal Music Group
Diasaskan1962; 62 tahun yang lalu (1962)
Dibubarkan1999 (1999)
PengasasHerb Alpert
Jerry Moss
StatusTidak beroperasi[1]
Label edaranInterscope Geffen A&M Records
(US)
Polydor Records
(Antarabangsa)
GenrePelbagai
Negara asalAmerika Syarikat
LokasiSanta Monica, California, Amerika Syarikat
Tapak web rasmiOfficial website

A&M Records ialah syarikat rakaman Amerika yang diasaskan sebagai syarikat bebas oleh Herb Alpert dan Jerry Moss pada tahun 1962. Berikutan kejayaan diskografi A&M yang dikeluarkan, label itu mendapat faedah dan telah diperolehi oleh PolyGram pada tahun 1989 dan mula mengedarkan pembebasan dari Polydor Ltd. dari UK. Sepanjang operasinya, A&M menaungi bakat ternama seperti Gin Blossoms, Dishwalla, Joe Cocker, Procol Harum, Kapten & Tennille, Sting, Sergio Mendes, Dedevils Mountain Ozark, Supertramp, Bryan Adams, Burt Bacharach, Liza Minnelli, The Carpenters, Paul Williams, Quincy Jones, Janet Jackson, Cat Stevens, Peter Frampton, Elkie Brooks, Carole King, Styx, Extreme, Amy Grant, Joan Baez, Liga Manusia, Polis, CeCe Peniston, Pengembara Blues, Soundgarden, Duffy dan Sheryl Crow.

PolyGram diperolehi oleh Seagram dan dibubarkan kepada Universal Music Group pada tahun 1998, dan operasi A&M terhenti pada Januari 1999 apabila ia digabungkan dengan Geffen Records dan Interscope Records untuk membentuk Interscope Geffen A&M Records. Pada tahun 2007, Interscope Geffen A&M mengumumkan bahawa A&M telah dihidupkan semula sebagai tanda dagangan dan jenama dan akan digabungkan dengan Octone Records untuk membentuk A&M Octone Records, yang dikendalikan sehingga 2013, apabila A&M Octone dilipat menjadi Interscope. Kini, keluaran katalog A&M diuruskan oleh Verve Records, Universal Music Enterprises dan Interscope.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hilburn, Robert and, Phillips, Chuck (January 22, 1999). "A&M Records Closes; Geffen Lays of". Los Angeles Times. Dicapai pada 27 September 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]