Abdul Moneim Abu Hamid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Abdul Moneim Abu Hamid

Salah seorang komander medan Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat
عبد المنعم أبو حميد
Kelahiran
Abdul Moneim Muhammad Yusef Abu Hamid

1970
Meninggal dunia31 Mei 1994
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
PendidikanUniversiti Birzeit
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
PangkatPemburu Shin Bet
Parti politik Hamas

Abdel Moneim Muhammad Yusef Abu Hamid (Arab: عبد المنعم محمد يوسف أبو حميد) (1970-1994) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan salah seorang Komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat bersama syahid komander al qassam iaitu Abdul Rahman Muhammad Hamdan. Beliau syahid dalam satu tembakan oleh tentera Israel[1].

Kelahiran dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Abdul Moneim Muhammad Yusef Abu Hamid, dilahirkan di kem Al-Amari pada 1970 dalam keluarga pendatang dari bandar utara Al-Sawafir. Mereka telah berpindah ke kem Nusseirat di tengah Semenanjung Gaza sebelum berhijrah semula pada 1970 atas sebab ekonomi.

Abdel Moneim dibesarkan di masjid-masjid, yang memberinya pemahaman yang istimewa tentang Islam, kedekatannya dengan gerakan Islam yang mana dia tidak lama kemudian menjadi salah seorang ahli Hamas. Beliau merupakan seorang pelajar di Fakulti Sastera di Universiti Birzeit dan pernah ditahan pada tahun 1987.

Pengajian dan dipenjara[sunting | sunting sumber]

Syahid Hamid terkenal kerana kecemerlangannya dalam pelajaran dan komitmen agamanya. Dia menyertai intifadah pertama dan cedera di kaki. Kemudian dia ditangkap selama dua setengah tahun selepas dia menyembunyikan pejuang Ashraf Baalouji, yang melakukan serangan menikam di Jaffa, di mana tiga Zionis terbunuh.

Selepas dibebaskan dari penjara, dia menyertai Universiti Birzeit, Fakulti Sastera, dan telah ditangkap pada tahun pertamanya selama tiga puluh hari, di mana dia, dengan rancangan awal dengan Briged Izzuddin Al-Qassam, menyusup ke Shin Bet. Alat pertaruhan dengan bersetuju untuk bekerjasama dengan mereka.

Syahid mengadakan pertemuan dengan pegawai perisikan yang bertanggungjawab di kawasan Ramallah, pegawai Shin Bet Zionis, Noam Cohen, supaya pegawai itu dibunuh dalam operasi kompleks Qassam.

Pemburu Shin Bet[sunting | sunting sumber]

Banduan Al-Qassam yang dibebaskan, Ali Al-Amoudi, menceritakan kepada laman web Al-Qassam butir-butir operasi itu, dengan berkata: "Satu rancangan khusus dan tepat telah disediakan, dan berdasarkan langkah ini, pelaksanaannya berlaku. Dengan beliau pada isyarat tertentu, dan apabila pegawai itu tiba, dia memberi kami isyarat ini untuk menjalankan operasi menembak.

Dia menambah, "Langkah-langkah untuk menjalankan operasi itu berjalan mengikut apa yang telah diaturkan untuknya, dan kami mengambil isyarat dan mengagihkan tugas, dan kami melepaskan tembakan hebat sebaik sahaja kereta pegawai Shin Bet tiba, jadi kami menembaknya. kira-kira (130 peluru), dan syahid "Abdel Moneim" melepaskan pistolnya ke arah pegawai itu.

Dia menjelaskan bahawa syahid "Abdul Moneim" mengeluarkan pistol dan menembak pegawai perisikan, dan kemudian pegawai itu keluar dari kereta dan berada di jalan, jadi beliau keluar bersama syahid "Abdul Rahman Muhammad Hamdan" dan kami menembak pegawai itu. "Selepas itu kami berundur dari tempat itu, kami mendengar di berita hasil operasi, yang mana Pegawai perisikan itu terbunuh dan dua yang bersamanya cedera parah, seorang di kepala dan bahu dan satu lagi di kepala dan dada.”

Dikejar Musuh[sunting | sunting sumber]

Perjalanan pengejaran bermula untuk Mujahid Abdel Moneim Abu Hamid sejurus selepas operasi, digelar “The Shin Bet Hunter.” Sementara itu, syahid Abdel Moneim menelefon radio musuh dan memaklumkan mereka bahawa dia dan kumpulannya bertanggungjawab untuk membubarkan pegawai itu. di kawasan kejiranan kawasan perindustrian lama berhampiran kampung Beitunia, selatan Ramallah. Selepas mengejar selama berbulan-bulan, Shin Bet berjaya membunuh Abu Hamid (aka pemburu Shin Bet).

Kesyahidan[sunting | sunting sumber]

Pada petang 31 Mei 1994, sebuah unit khas "penyamar Zionis" telah membunuh syahid Abdul Moneim Abu Hamid, yang ditemani oleh Al-Qassami Zuhair Farrah di bandar Al-Ram berhampiran Baitulmaqdis yang diduduki.

"Penyamar" melepaskan 6 peluru di kepala syahid dan 17 di dada, ketika mereka melakukan itu terhadap rakannya dalam jihad, Zuhair.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "عبد المنعم أبو حميد". alqassam (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 26 Mac 2023.

2.ستة وعشرون عاماً على رحيل "صائد الشاباك".. ضربة لن ينساها الاحتلال! Kulta Palestin (dalam bahasa arab). Dicapai pada 29 Mac 2023