Agaricus deserticola

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Agaricus deserticola
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Fungus
Divisi: Basidiomikota
Kelas: Agarikomiset
Order: Agaricales
Keluarga: Agaricaceae
Genus: Agaricus
Spesies:
A. deserticola
Nama binomial
Agaricus deserticola
G.Moreno, Esqueda & Lizárraga (2010)
Sinonim[1][2]

Secotium texense Berk. & M.A.Curtis (1873)
Gyrophragmium texense (Berk. & M.A.Curtis) Massee (1891)
Secotium decipiens Peck (1895)
Podaxon strobilaceus Copeland (1904)
Gymnopus texensis (Berk. & M.A.Curtis) Murrill (1916)
Longia texensis (Berk. & M.A.Curtis) Zeller (1943)
Longula texensis (Berk. & M.A.Curtis) Zeller (1945)
Agaricus texensis (Berk. & M.A.Curtis) Geml, Geiser & Royse (2004)

Agaricus deserticola, biasanya dikenali sebagai gasteroid agaricus, ialah spesies kulat dalam keluarga Agaricaceae. Hanya ditemui di barat daya dan barat Amerika Utara, A. deserticola disesuaikan untuk pertumbuhan di habitat kering atau separa gersang. Badan buahnya ialah secotioid, bermakna sporanya tidak dilepaskan secara paksa, dan payung tidak mengembang sepenuhnya. Tidak seperti spesies Agaricus yang lain, A. deserticola tidak mempunyai insang sebenar, sebaliknya satu sistem tisu penghasil spora yang berbelit-belit dan berangkaian yang dipanggil gleba. Apabila tudung separa pecah atau tercabut dari batang atau payungnya terbelah jejari, gleba berwarna coklat kehitaman terdedah, yang membolehkan sporanya tersebar.

Badan buahnya boleh mencapai ketinggian 18 cm (7 in) tinggi dengan payungnya sehingga 7.5 cm (3 in) lebar. Batang keras berkayunya selebar 1–2 cm (0.4–0.8 in), menebal ke arah pangkal. Ia menumbuh secara bersendirian atau bertaburan di atas tanah di ladang, padang rumput atau ekosistem gersang. Cendawan lain yang mungkin terkeliru dengan A. deserticola termasuk spesies kulat padang pasir Podaxis pistillaris dan Montagnea arenaria. kebolehmakanan cendawan Agaricus deserticola tidak beberapa pasti. Dahulunya dinamakan Longula texensis (antara beberapa sinonim lain), kulat ini telah dipindahkan ke genus Agaricus pada tahun 2004 selepas analisis molekul menunjukkannya berkait rapat dengan spesies dalam genus tersebut. Pada tahun 2010, nama khususnya telah ditukar kepada deserticola selepas didapati bahawa nama Agaricus texensis adalah tidak sah, kerana sebelum ini diberikan kepada spesies yang berbeza.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Species synonymy: Agaricus texensis (Berk. & M.A. Curtis) Geml, Geiser & Royse". Species Fungorum. CAB International. Dicapai pada 2011-03-21.
  2. ^ Zeller SM. (1943). "North American species of Galeropsis, Gyrophagmium, Longia, and Montagnea". Mycologia. 35 (4): 409–21. doi:10.2307/3754593. JSTOR 3754593.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]