Akhbar dalam talian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sebuah akhbar dalam talian ialah versi dalam talian sebuah akhbar, sama ada sebagai sebuah penerbitan yang berdiri sendiri atau sebagai versi dalam talian bercetak berkala.

Melangkah dalam talian mencipta lebih banyak peluang untuk akhbar, seperti bersaing dengan kewartawanan penyiaran dalam menyampaikan berita terkini pada waktu yang lebih tepat. Kredibiliti dan pengiktirafan jenama yang kukuh dengan akhbar yang mantap, dan hubungan yang rapat dengan pengiklan, juga dilihat oleh ramai di dalam industri akhbar sebagai memperkuat peluang mereka untuk bertahan hidup.[1] Pergerakan dari proses percetakan juga dapat mengurangkan kos.

Surat khabar dalam talian, seperti surat khabar bercetak, mempunyai sekatan undang-undang mengenai fitnah, privasi dan hak cipta,[2] juga digunakan untuk penerbitan dalam talian di kebanyakan negara seperti di UK. Juga, Akta Perlindungan Data UK terpakai untuk surat khabar dalam talian dan halaman berita.[3] Sehingga 2014, PCC memerintah di UK, tetapi tidak terdapat perbezaan yang jelas antara akhbar dan forum atau blog dalam talian tulen. Pada tahun 2007, satu keputusan telah diluluskan untuk secara rasmi mengawal laman web dalam talian akhbar, audio berita, dan video berita berasaskan UK yang meliputi tanggungjawab yang diharapkan daripada mereka dan untuk membersihkan apa yang ada, dan apa yang tidak, penerbitan berita dalam talian.[4]

Wartawan berita sedang diajar untuk merakam video[5] dan menulis dengan ringkas cara yang diperlukan untuk halaman berita internet. Sesetengah akhbar telah mencuba untuk mengintegrasikan internet ke dalam setiap aspek operasi mereka, contohnya penulisan cerita untuk kedua-dua cetakan dan dalam talian, dan iklan diklasifikasikan dalam kedua-dua media, sementara laman-laman web akhbar lain mungkin agak berbeza dari akhbar cetak yang bersesuaian.  

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Newspapers Recreate Their Medium Diarkibkan 2007-03-14 di Wayback Machine" eJournal USA, March 2006
  2. ^ UK Copyright Law at copyrightservice.co.uk
  3. ^ Data Protection Act 1998
  4. ^ See Journalism Mag. and also the PCC website Diarkibkan 2013-06-08 di Wayback Machine AOP (UK Association of Online Publishers)
  5. ^ "You Must Be Streaming". NYMag.com.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]