Alejandro Toledo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alejandro Toledo
92nd President of Peru
Dalam jawatan
July 28, 2001 – July 28, 2006
Naib PresidenRaúl Diez Canseco
David Waisman
Didahului olehValentín Paniagua
Digantikan olehAlan Garcia
Butiran peribadi
Lahir (1946-03-28) 28 Mac 1946 (umur 78)
Cabana, Peru
KerakyatanPeruvian
Parti politikPerú Posible
PasanganEliane Karp
Alma materUniversity of San Francisco
Stanford University
ProfesionEconomist

'Manrique Alejandro Celestino Toledo (dilahirkan pada 28 Mac 1945) adalah seorang ahli politik dan bekas Presiden Peru dari 2001 hingga 2006 . Beliau telah dilantik pada April 2001, mengalahkan bekas Presiden Alan García . Toledo mengetuai pembangkang menentang Presiden Alberto Fujimori , yang memegang jawatan presiden 1990-2000.

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Toledo bertanding dalam Pilihan raya Presiden Peru 1995 di mana Alberto Fujimori akhirnya dipilih semula. Beliau mengasaskan Pari Posible Perú pada 1994 dan mengisytiharkan mahu bertanding dalam Pilihan raya 2000 .

Beliau berjanji untuk menaikkan gaji kakitangan awam yang pada dasarnya telah dibekukan di bawah Fujimori dan mewujudkan 400,000 pekerjaan tahun . Beliau juga menggalakkan sektor pertanian, pelancongan dan perniagaan kecil . Beliau juga mahu siasatan terhadap rasuah Fujimori telah mencuri berbilion-bilion daripada tabung kerajaan. Beliau berjanji akan menjadi presiden orang asli pertama Peru.

Namun Fujimori menewaskan Toledo di tengah-tengah tuduhan penipuan pilihan raya. Toledo enggan mengambil bahagian dalam pusingan kedua terhadap Fujimori, yang diperlukan kerana tiada calon yang menerima majoriti undi. Alejandro Toledo berjalan keluar ke balkoni bilik memakai destar merah, mengingatkan pahlawan Inca kuno. Beliau optimis akan menang dalam pusingan pertama.Fujimori telah diunjurkan 48,73%.

Toledo mendakwa bahawa penipuan telah dilakukan dan pembangkang setuju mengadakan protes. Namun pada 28 Julai, 2000, Hari Kemerdekaan Peru, Fujimori menjadi Presiden untuk tempoh ketiga.

Fujimori bersetuju mengadakan pilihan raya baru pada 2001 .Fujimori terbang ke Jepun di mana beliau telah mengemukakan peletakan jawatannya dan mendakwa kerakyatan Jepun .

Selepas kejatuhan Fujimori, presiden yang baru dilantik Kongres Peru, Valentín Paniagua , menjadi presiden interim dan menyelia pilihan raya yang telah dirancang pada 29 Mei, 2001 . Toledo berjaya menewaskan bekas Presiden Alan García. Toledo menjadi Presiden Peru pertama dari keturunan pribumi dalam tempoh 500 tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]