Amazing Stories

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari


Isu pertama Cerita yang Menakjubkan, seni oleh Frank R. Paul. Ini adalah salinan eksklusif yang ditandatangani oleh Hugo Gernsback pada tahun 1965

Amazing Stories adalah majalah sains fiksyen Amerika dilancarkan pada bulan April tahun 1926 oleh Hugo Gernsback's Experimenter Publishing. Ia adalah majalah yang pertama menumpukan sepenuhnya untuk sains fiksyen. Cerita cereka sains telah membuat penampilan tetap di majalah lain, termasuk beberapa majalah yang diterbitkan oleh Gernsback, tapi Menakjubkan membantu menentukan dan melancarkan baru genre pulp fiction.

Menakjubkan telah diterbitkan, dengan beberapa gangguan, selama hampir delapan puluh tahun, akan melalui setengah lusin pemilik dan banyak editor seperti yang ia berjuang untuk menjadi yang menguntungkan. Gernsback dipaksa ke kebangkrutan dan hilang kawalan majalah di tahun 1929, dan pada tahun 1938 itu dibeli oleh Ziff-Davis, siapa yang menyewa Raymond A. Palmer sebagai editor. Palmer dibuat majalah berjaya walaupun ia tidak dianggap sebagai kualiti majalah dalam fiksi ilmiah masyarakat. Pada akhir 1940-an Menakjubkan dipersembahkan sebagai fakta cerita-cerita tentang Pencukur Misteri, satu yg mendebarkan mitos yang menjelaskan kemalangan dan bencana sebagai kerja robot bernama deros, yang dipimpin untuk secara dramatis meningkat peredaran tapi meluas ejekan. Menakjubkan beralih ke yang mencerna saiz format pada tahun 1953, tidak lama sebelum akhir dari pulp-majalah era. Itu dijual ke Sol Cohen Universal Penerbitan Syarikat dalam tahun 1965, yang diisi dengan dicetak semula cerita-cerita tapi tidak membayar cetakan bayaran untuk penulis, menciptakan konflik dengan yang baru dibentuk Sains Fiksi Penulis Amerika. Ted Putih mengambil alih sebagai editor di tahun 1969, dihapuskan cetakan semula dan membuat majalah dihormati sekali lagi: Menakjubkan telah dicalonkan untuk berprestij Hugo anugerah tiga kali semasa penjawatannya di tahun 1970-an. Beberapa pemilik lain cuba untuk membuat moden penjelmaan majalah di berikut beberapa dekade, tapi penerbitan digantung selepas Maret 2005 isu. Penjelmaan baru muncul pada bulan julai tahun 2012 sebagai sebuah majalah online.

Rujukan[sunting | sunting sumber]