Anisotropi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Imej WMAP bagi anisotropi (sangat kecil) dalam sinaran latar belakang kosmik

Anisotropi (/ˌænˈsɒtrəpi, ˌænɪ-/) ialah sifat struktur ketidakseragaman dalam arah yang berbeza, berlawanan dengan isotropi. Objek atau corak anisotropik mempunyai sifat yang berbeza mengikut arah pengukuran. Sebagai contoh, banyak bahan mempamerkan sifat yang sangat berbeza apabila diukur sepanjang paksi yang berbeza: sifat fizikal atau mekanikal (penyerapan, indeks biasan, kekonduksian, kekuatan tegangan, dsb.).

Contoh anisotropi ialah cahaya yang datang melalui pengutub. Satu lagi ialah kayu, yang lebih mudah untuk dibelah sepanjang uratnya berbanding yang merentasnya kerana ketiadaan keseragaman arah uratnya (butiran adalah sama dalam satu arah, bukan semua arah).

Bidang berkaitan[sunting | sunting sumber]

Grafik komputer[sunting | sunting sumber]

Dalam bidang grafik komputer, permukaan anisotropik berubah rupa apabila ia berputar pada normal geometrinya, seperti kes baldu.

Penapisan anisotropik (AF) ialah kaedah untuk meningkatkan kualiti imej tekstur pada permukaan yang jauh dan bersudut curam berkenaan dengan sudut pandangan. Teknik lama, seperti penapisan dwilinear dan trilinear, tidak mengambil kira sudut pandangan permukaan, yang boleh mengakibatkan pengaliasan atau kekaburan tekstur. Dengan mengurangkan butiran dalam satu arah lebih daripada yang lain, kesan ini boleh dikurangkan dengan mudah.

Kimia[sunting | sunting sumber]

Penapis anisotropik kimia, seperti yang digunakan untuk menapis zarah, ialah penapis dengan ruang-antara yang semakin kecil ke arah penapisan supaya kawasan proksimal menapis zarah yang lebih besar dan kawasan distal semakin mengeluarkan zarah yang lebih kecil, menghasilkan aliran melalui penapisan yang lebih besar dan lebih cekap.

Fizik[sunting | sunting sumber]

Glob plasma yang memaparkan sifat plasma, dalam kes ini, fenomena "filamentasi"

Ahli fizik dari University of California, Berkeley melaporkan tentang pengesanan mereka terhadap anisotropi kosmik dalam sinaran latar belakang gelombang mikro kosmik pada tahun 1977. Eksperimen mereka menunjukkan anjakan Doppler yang disebabkan oleh pergerakan bumi berkenaan dengan jirim Alam Semesta awal, sumber sinaran.[1] Anisotropi kosmik juga telah dilihat dalam penjajaran paksi putaran galaksi dan sudut polarisasi quasar.

Ahli fizik menggunakan istilah anisotropi untuk menerangkan sifat bergantung arah bahan. Anisotropi magnetik, sebagai contoh, mungkin berlaku dalam plasma, supaya medan magnetnya berorientasikan ke arah yang diutamakan. Plasma juga mungkin menunjukkan "filamentasi" (seperti yang dilihat dalam kilat atau glob plasma) yang berarah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Smoot G. F.; Gorenstein M. V.; Muller R. A. (5 October 1977). "Detection of Anisotropy in the Cosmic Blackbody Radiation" (PDF). Lawrence Berkeley Laboratory and Space Sciences Laboratory, University of California, Berkeley. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2022-10-09. Dicapai pada 15 September 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]