Anugerah Laurence Olivier

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Olivier Awards
Dianugerahkan untukYang terbaik di teater London
NegaraUnited Kingdom
Disampaikan olehSociety of London Theatre
Anugerah pertama1976; 48 tahun yang lalu (1976)
Laman web rasmiLaman web rasmi

Anugerah Laurence Olivier, atau ringkasnya Anugerah Olivier, dipersembahkan setiap tahun oleh Society of London Theatre untuk mengiktiraf kecemerlangan dalam teater profesional di London. Anugerah itu pada asalnya dikenali sebagai Anugerah Teater Persatuan West End, tetapi ia dinamakan semula sebagai penghargaan kepada pelakon British bernama sama pada tahun 1984.[1]

Anugerah itu diberikan setiap tahun kepada individu yang terlibat dalam penerbitan West End dan teater bukan komersial terkemuka lain yang berpangkalan di London merentasi pelbagai kategori meliputi drama, muzikal, tarian, opera dan teater gabungan. Anugerah Olivier Khas bukan kompetitif mengikut budi bicara juga diberikan setiap tahun. Anugerah Olivier diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai penghormatan tertinggi dalam teater British, setara dengan Anugerah BAFTA untuk filem dan televisyen, dan Anugerah BRIT untuk muzik. Anugerah Olivier dianggap setara dengan Anugerah Tony Broadway dan Anugerah Molière Perancis.

Sejak diperkenalkan, anugerah ini telah diadakan di pelbagai lokasi dan teater di seluruh London, dari 2012 sehingga 2016 di Royal Opera House, sebelum berpindah ke Royal Albert Hall pada 2017. Liputan TVnya disiarkan pada waktu perdana on ITV1, yang memperoleh haknya bermula dari 2013, dengan liputan siaran radio oleh Magic Radio.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "10 Things You Probably Didn't Know About The Olivier Awards". OfficialLondonTheatre.com, accessed 30 January 2018

Pautan luar[sunting | sunting sumber]