Aratinga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Aratinga
Parakeet Dahi Pic (Aratinga aurea)
di atas sebuah busut anai-anai di Brazil
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Aratinga

Spix, 1824
Spesies

20-25, lihat teks

Aratinga adalah satu genus dalam parakeet Amerika. Genus ini mengandungi kumpulan burung berekor panjang. Antara generanya termasuk kumpulan burung yang digelar conure dalam budaya unggas. Kebanyakan spesies burung dari genera ini memiliki bulu yang berwarna hijau, selain itu sejumlah kecil spesies juga memiliki warna kuning atau oren. Aratinga merupakan burung yang suka bersosial dan hidup berkumpulan di habitat liar. Di Brazil, antara spesies yang popular adalah Jandaia, kadang kala ditulis sebagai Jandaya dalam bentuk saintifik.

Banyak sepsies dari genera ini dijadikan haiwan kesayangan, walau bagaimanapun di sebabkan saiznya lebih besar dari ahli dari genus Pyrrhura, ia memerlukan aviari yang lebih luas.

Spesies[sunting | sunting sumber]

Satu fosil spesies dari Pleistocene Akhir yang ditemui di Ecuador telah dihuraikan sebagai Aratinga roosevelti.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Amitrata tidak disediakan
  2. ^ a b Remsen, J. V., Jr., C. D. Cadena, A. Jaramillo, M. Nores, J. F. Pacheco, M. B. Robbins, T. S. Schulenberg, F. G. Stiles, D. F. Stotz, and K. J. Zimmer. 2008. A classification of the bird species of South America. Diarkibkan 2009-03-02 di Wayback Machine American Ornithologists' Union.
  3. ^ a b Dickinson, E. (editor). 2003 w. updates. The Howard and Moore Complete Checklist of the Birds of the World. Edition 3. Christopher Helm. ISBN 0713665362
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Fuller1987 tidak disediakan