Around Us Entertainment

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Around Us Entertainment
Jenis/bentuk sahAgensi bakat, syarikat rakaman Sunting ini di Wikidata
GenreK-pop Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan2016 Sunting ini di Wikidata
PengasasYoon Doo-joon Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatSeoul Sunting ini di Wikidata, Korea Selatan Sunting ini di Wikidata
Tapak webaroundusent.com Sunting ini di Wikidata
Twitter: ent_aroundus Instagram: ent_aroundus Discogs: 2721089 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Around Us Entertainment (digayakan sebagai Around US Entertainment) ialah sebuah syarikat hiburan bebas Korea Selatan yang ditubuhkan oleh empat orang anggota kumpulan muzik Highlight (dahulunya dikenali sebagai BEAST) setelah meninggalkan syarikat lama mereka Cube Entertainment.[1][2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Selepas kontrak anggota BEAST dengan syarikat Cube Entertainment tamat, mereka memutuskan untuk menubuhkan syarikat bebas mereka sendiri untuk promosi masa depan mereka. Nama Around Us dicipta "dengan keinginan untuk lebih rapat dengan dan penglibatan yang kerap lebih ramai orang". Syarikat tersebut bertujuan "untuk mencipta muzik dan kandungan yang semua orang boleh nikmati dengan mudah di mana-mana sahaja di sekeliling kita".[3][4] Pada Februari 2017, bekas anggota BEAST menjenamakan semula diri mereka sebagai Highlight, selepas memutuskan untuk menghentikan pertikaian undang-undang terhadap hak cipta nama BEAST dengan agensi lama mereka Cube Entertainment.

Artis[sunting | sunting sumber]

With US Entertainment[sunting | sunting sumber]

  • The Wind
    • Shin Jae-won, Kim Hee-soo, Thanatorn, Choi Han-bin, Park Hayuchan, An Chan-won, Jang Hyoun-joon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hong Se-young. "비스트 거취 결정됐다…'어라운드 어스'엔터에서 새출발 [공식입장 전문]". Sports Donga (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Disember 2017. Dicapai pada 3 Januari 2017 – melalui Naver.
  2. ^ "비스트, 5인 멤버 어라운드 어스 엔터테인먼트와 계약…"장현승은 큐브엔터에서 솔로 활동 준비"". Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Disember 2016. Dicapai pada 3 Januari 2017.
  3. ^ Lee Eun-jung (16 Disember 2016). "비스트, '어라운드어스 엔터' 설립…"큐브와 협력"". Yeonhap News (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Januari 2017. Dicapai pada 3 Januari 2017.
  4. ^ Jeon Su-mi (16 Disember 2016). "비스트, 새 둥지 찾았다…'어라운드 어스' 엔터에서 새 출발 (공식입장 전문)". enews24 (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Januari 2017. Dicapai pada 3 Januari 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]