Atrium jantung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Atrium
Rajah atrium dalam jantung
Butiran
Sebahagian daripadaJantung
SistemSistem peredaran
Pengenalpastian
nama bahasa Latinatrium
MeSHD006325
TAA12.1.00.017
FMA7099 FMA:85574, 7099
Terminologi anatomi

Atrium merupakan satu daripada dua ruang jantung di bahagian atas yang menerima darah daripada sistem peredaran darah dalam badan. Darah di dalam atrium bakal di pam ke dalam bahagian ventrikel jantung melalui injap bikuspid di bahagian kiri jantung dan injap trikuspid di bahagian kanan jantung.

Terdapat dua bahagian atrium di dalam jantung manusia – atrium kiri menerima darah daripada peredaran pulmonari manakala atrium kanan pula menerima darah daripada vena kava dalam sistem peredaran sistemik.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Atrium dan ventrikel kanan sering dirujuk sebagai jantung kanan secara bersama-sama, manakala atrium dan ventrikel kiri dirujuk sebagai jantung kiri secara bersama-sama. Disebabkan atrium tidak mempunyai injap di saluran masuknya, denyutan vena ialah normal,[1] dan boleh dikesan dalam urat jugulum yang dirujuk sebagai tekanan vena jugulum.[2][3] Secara dalaman, atrium mempunyai otot pektinat yang kasar dan crista terminalis – yang bertindak sebagai sempadan di dalam bahagian atrium dan bahagian yang berdinding licin di atrium kanan; sinus venarum, yang berasal daripada sinus venosus. Sinus venarum merupakan sisa matang bagi sinu venosus dan mengelilingi bukaan vena kava dan sinus koronari.[4]

Atrium jantung boleh dibahagikan kepada dua bahagian:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Roles of Your Four Heart Valves" (dalam bahasa Inggeris). American Heart Association. 8 May 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 June 2010.
  2. ^ Tidy, Colin (20 December 2021). "Jugular Venous Pressure: Causes and Prognosis". Patient (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ Applefeld, Mark M. (1990). "The Jugular Venous Pressure and Pulse Contour". Dalam Walker, H. Kenneth; Hall, W. Dallas; Hurst, J. Willis (penyunting). Clinical Methods: The History, Physical, and Laboratory Examinations (dalam bahasa Inggeris). Butterworths. ISBN 9780409900774. PMID 21250143.
  4. ^ "Embryo Images Online" (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ "Structure of the Heart".
  6. ^ Human heart anatomy diagram. Retrieved on 2010-07-02.