Batwoman (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Batwoman
Genre
Berdasarkan daripada
Batwoman oleh
Geoff Johns
Dibangunkan oleh
Caroline Dries
Dibintangi oleh
Penggubah
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod51 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Lokasi
Pemasangan kamera
Kamera tunggal
Tempoh siaran42–43 minit
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalThe CW
Format gambarHDTV 1080i
Format audioDolby Digital 5.1
Siaran asal6 Oktober 2019 (2019-10-06) – kini (kini)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Arrowverse
Laman sesawang

Batwoman adalah siri televisyen superhero Amerika Syarikat yang dikembangkan oleh Caroline Dries untuk The CW. Berdasarkan watak DC Comics dengan nama yang sama, itu adalah sebahagian daripada kesinambungan Arrowverse. Musim pertama mengikuti Kate Kane, sepupu dari vigilante Bruce Wayne, yang menjadi Batwoman ketika ketiadaannya. Bermula dengan musim kedua, siri ini memfokuskan pada bekas banduan Ryan Wilder ketika dia melindungi Kota Gotham dalam peranan Batwoman ketika Kate menghilang.

Pengembangan siri Batwoman bermula pada tahun 2018 setelah diumumkan bahawa Kate akan tampil di Arrowverse crossover "Elseworlds". Ruby Rose dilantik sebagai Kate pada tahun yang sama, dengan Batwoman menerima pesanan siri pada tahun 2019. Tidak lama selepas musim pertama berakhir, Rose keluar dari siri ini dan Javicia Leslie dilakonkan sebagai Ryan, watak asli yang diciptakan untuk menggantikan Kate.

Siri ini ditayangkan pada 6 Oktober 2019, dan musim pertamanya berakhir pada 17 Mei 2020, selepas 20 episod. Musim kedua ditayangkan pada 17 Januari 2021, dan musim ketiga juga telah dipesan.

Premis[sunting | sunting sumber]

Pada musim pertama, tiga tahun setelah dermawan jutawan, Bruce Wayne, dan Batman alter-ego yang berjaga-jaga menghilang, sepupunya Kate Kane bertekad untuk mengatasi iblisnya dan menjadi simbol harapan sebagai Batwoman, melindungi jalan-jalan di Kota Gotham dari adiknya yang mania Alice.[1][2]

Pada musim kedua, ketika Kate dianggap mati setelah sebuah pesawat peribadi yang mengangkut punggungnya dari National City terhempas, mantan penipu Ryan Wilder mengambil alih watak Batwoman. Pada masa yang sama, Alice bertemu kembali dengan Safiyah Sohail, dengan siapa dia berkongsi sejarah misteri, dan Crows melawan Black Mask dan False Face Society.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Ruby Rose sebagai Kate Kane / Batwoman (musim 1)
  • Rachel Skarsten sebagai Beth Kane / Alice
  • Meagan Tandy sebagai Sophie Moore
  • Nicole Kang sebagai Mary Hamilton
  • Camrus Johnson sebagai Luke Fox
  • Elizabeth Anweis sebagai Catherine Hamilton-Kane (musim 1)
  • Dougray Scott sebagai Jacob Kane
  • Javicia Leslie sebagai Ryan Wilder / Batwoman (musim 2-)

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Batwoman trailer reveals origin of Ruby Rose's LGBTQ+ superhero". Digital Spy. May 16, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2019. Dicapai pada June 3, 2019.
  2. ^ http://ew.com/tv/2018/07/17/batwoman-series-greg-berlanti-development-cw/

Patuan luar[sunting | sunting sumber]