Be gay, do crime

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Be gay, do crime (Jadilah gay, lakukan jenayah) ialah slogan LGBT popular. Asal-usul frasa yang tepat tidak diketahui, tetapi ia telah digunakan sejak sekurang-kurangnya 2011. Slogan ini terutama dipopularkan oleh meme internet di Twitter kartun politik 1800-an yang pada asalnya dibuat oleh Thomas Nast dari sebuah kerangka yang memegang obor dan tatal, dengan tatal disunting untuk mengatakan "BE GAY DO CRIME!". Slogan ini telah menyebar menjadi tanda-tanda umum pada perarakan Pride dan protes yang berkaitan dengan LGBT, serta sering digunakan dalam grafiti.

Makna[sunting | sunting sumber]

"Be gay, do crime " dimaksudkan untuk bersifat anti kapitalis dan anti-pihak berkuasa. Ungkapan ini dimaksudkan untuk menunjukkan kejahatan dan ketidaksopanan mungkin diperlukan untuk mendapatkan hak yang sama mengingat hakikat bahawa gay ialah haram di Amerika Syarikat dan masih tidak sah di pelbagai negara lain, bersama dengan kenyataan bahawa pemberontakan Stonewall ialah rusuhan dan sangat penting dalam kemajuan hak LGBT. Mark Bieschke, seorang kurator di Muzium Sejarah GLBT, mendakwa bahawa slogan itu dimaksudkan untuk menentang "naratif korporat Pride yang digilap".[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hudson, David (2018-08-10). "What does 'Be Gay, Do Crime' mean?". Gay Star News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-07-08.
  2. ^ Pockets, Our Back. "What "Be Gay, Do Crimes!" means, and why it's important now". Our Back Pockets (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-07-08.