Bitto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bitto
Negara asalItaly
Wilayah, BandarLombardy: Wilayah Sondrio (dari Valle Spluga ke Livigno, beberapa comuni dari Val Brembana dan lembah-lembah asal Gerola Alta dan Albaredo per San Marco.
Wilayah Bergamo: Averara, Carona, Cusio, Foppolo, Mezzoldo, Piazzatorre, Santa Brigida e Valleve
Sumber susuLembu (dan maksimum 10% susu kambing)
PensijilanItaly: Denominazione di Origine Protetta 1996 (Reg. CE n.1263/96)

Bitto adalah keju DOP (Denominazione di origine Protetta) Itali yang dihasilkan di lembah Valtelline di Lombardy. Ia mengambil nama sempena sungai Bitto itu. Bitto dihasilkan hanya pada bulan-bulan musim panas apabila lembu makan di padang rumput alpine yang tinggi.

Kawasan pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Kawasan pengeluaran termasuk wilayah Sondrio (dari lembah Spluga ke Livigno, beberapa comuni dari Val Brembana dan Gerola Alta dan lembangan Albaredo per San Marco.

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Bitto diperbuat daripada susu lembu yang dihasilkan dalam musim panas di sekitar lembah Valtellina, yang perlu ditambah 10% ke 20% susu kambing. Menambah susu kambing dalam peratusan yang lebih tinggi membolehkan penuaan bertahan lebih lama iaitu 10 tahun atau lebih. Walau bagaimanapun, disebabkan banyak faktor yang tidak terkawal, ia adalah kerja tukang penuai susu untuk menentukan berapa lama usia setiap bongkah Bitto.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Cozzolino, Laura (September 3, 2013). "5 Most Expensive Cheeses in the World". Epoch Times. Dicapai pada 4 October 2013. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]