Bongkah sesar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bongkah sesar ialah bongkah batu sangat besar, kadangkala ratusan kilometer keluasannya, yang dicipta oleh tegasan tektonik dan setempat di kerak bumi. Di sini Kawasan batuan dasar yang besar dipecah menjadi blok melalui proses sesaran. Bongkah-bongkah sesar dicirikan oleh litologi yang agak seragam. Jenis bongkah sesar terbesar dipanggil bongkah kerak. Bongkah kerak besar yang terputus daripada plat tektonik dipanggil teran.[1] Teran dengan ketebalan penuh litosfera dipanggil plat mikro. Bongkah bersaiz benua dipanggil dengan pelbagai istilah seperti mikrobenua, reben benua dan bongkah H.[2]

Oleh kerana kebanyakan tegasan berkaitan dengan aktiviti tektonik plat yang bergerak, kebanyakan pergerakan antara bongkah adalah mendatar, selari dengan kerak Bumi oleh sesaran gelincir. Walau bagaimanapun, pergerakan menegak blok menghasilkan hasil yang lebih dramatik. Bentuk muka bumi (gunung, bukit, rabung, tasik, lembah dan lain-lain) kadangkala boleh terbentuk apabila sesar aran mempunyai anjakan menegak yang besar. Bongkah yang dinaikkan bersebelahan (hors) dan blok menurun (graben) boleh membentuk tubir yang tinggi. Selalunya, pergerakan blok ini disertai dengan pencondongan disebabkan oleh pemadatan atau regangan kerak pada ketika itu.

Pergunungan blok sesar[sunting | sunting sumber]

Geologi blok sesar terangkat.

Pergunungan bongkah sesar selalunya terhasil daripada rengkahan, suatu penunjuk tektonik lanjutan. Gunung-gunung ini boleh bersaiz kecil atau membentuk sistem lembah rengkahan yang luas, seperti zon Rengkahan Afrika Timur. Death Valley di California ialah contoh yang lebih kecil. Terdapat dua jenis utama gunung bongkah; bongkah terangkat di antara dua bongkah sesar dan bongkah senget terutamanya dikawal oleh satu bongkah.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bulter, Robert F. (1992) "Chapter 11: Applications to Regional Tectonics" Paleomagnetism: Magnetic Domains to Geologic Terranes Blackwell, pp. 205–223, page 205, archived here by Internet Archive on 26 October 2004
  2. ^ Péron-Pinvidic, Gwenn; Manatschal, Gianreto (2010). "From microcontinents to extensional allochthons: witnesses of how continents rift and break apart?". Petroleum Geoscience. 16: 189. doi:10.1144/1354-079309-903.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Plummer, Charles, David McGeary, dan Diane Carlson. Physical Geology edisi ke-8. McGraw-Hill, Boston, 1999.
  • Monroe, James S., dan Reed Wicander. The Changing Earth: Exploring Geology and Evolution. 2nd educational Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1997.ISBN 0-314-09577-2ISBN 0-314-09577-2 (ms. 234,-8)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]