Bootleg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rakaman bootleg ialah rakaman audio atau video prestasi yang tidak dikeluarkan secara rasmi oleh artis atau di bawah kuasa undang-undang lain. Proses membuat dan mengedarkan rakaman tersebut dikenali sebagai bootlegging. Rakaman boleh disalin dan didagangkan di kalangan peminat artis tanpa pertukaran kewangan, tetapi sesetengah penggalak but telah menjual rakaman untuk keuntungan, kadang-kadang dengan menambah kejuruteraan bunyi dan pembungkusan berkualiti tinggi kepada bahan mentah. Bootleg biasanya terdiri daripada rakaman studio yang belum dirakam, persembahan secara langsung atau temu ramah dengan tahap kualiti yang tidak dapat diramalkan.

Menukar teknologi telah menjejaskan rakaman, pengedaran, dan keuntungan yang berlainan dalam industri bawah tanah. Hak cipta untuk lagu dan hak untuk membenarkan rakaman sering tinggal dengan artis, menurut beberapa perjanjian hak cipta antarabangsa. Rakaman, perdagangan dan penjualan cagak terus berkembang, bagaimanapun, walaupun artis dan syarikat rekod cuba menyediakan alternatif yang dikeluarkan secara rasmi untuk memenuhi permintaan.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Thompson, Dave. A Music Lover's Guide to Record Collecting. Backbeat Books, September 2002. (ISBN 0-87930-713-7)
  • Trew, Stuart. "The Double Life of a Bootlegger", Warrior Magazine, Sept. 2004, p. 6-8. NB : Discusses bootlegging in the Canadian context.