Burung Rimba Telunjuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Burung Rimba Telunjuk
frames
Pengelasan saintifik


Burung Rimba Telunjuk (bahasa Inggeris: White-chested Babbler ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Aisa Tenggara. Nama sainsnya Trichastoma rostratum[1], merupakan spesies dalam keluarga Timaliidae.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Telunjuk boleh didapati di Brunei, Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapore, dan Thailand. Habitat semulajadinya adalah kawasan hutan sub-tropika atau hutan tropika tanah rendah dan hutan paya tropika. Ia terancam akibat kehilangan habitat.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Telunjuk adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Burung Rimba Telunjuk adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Rimba Telunjuk terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Rimba Telunjuk membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Telunjuk merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]