Chocolat (novel)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chocolat
Umum
PengarangJoanne Harris
NegaraUnited Kingdom
BahasaInggeris
GenreNovel
Penerbitan
PenerbitDoubleday
Tarikh penerbitan
4 Mac 1999
Jenis media
Bercetak (kulit keras atau lembut)
Halaman394 (edisi pertama, kulit keras)
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0-385-41064-6 (edisi pertama, kulit keras)
OCLC40881895
Kronologi
The Lollipop Shoes

Chocolat adalah novel tahun 1999 oleh Joanne Harris. Ia menceritakan kisah Vianne Rocher, seorang ibu tunggal muda, yang tiba di kampung Perancis Lansquenet-sous-Tannes pada awal Hari Ambang Easter bersama anak perempuannya yang enam tahun, Anouk. Vianne telah tiba untuk membuka chocolaterieLa Céleste Praline—yang terletak di hadapan gereja. Semasa musim puasa dan penafian diri; dia perlahan-lahan mengubah kehidupan penduduk kampung yang melawatnya dengan gabungan simpati, subversif dan sedikit keajaiban.

Hal ini mengejutkan Francis Reynaud iaitu paderi kampung, dan penyokongnya. Apabila ketegangan berleluasa, masyarakat semakin dibahagikan. Semasa Hari Easter mendekati upacara Gereja adalah lubang terhadap kelonggaran coklat, dan Father Reynaud dan Vianne Rocher menghadapi pertarungan yang tidak dapat dielakkan.

Harris telah menunjukkan bahawa beberapa watak dipengaruhi oleh individu dalam hidupnya:[1] Anak perempuannya membentuk asas untuk Anouk muda, termasuk arnabnya, Pantoufle. Moyang yang kuat dan bersemangat tinggi Harris memengaruhi penggambaran Vianne dan Armande.

Sekuel The Lollipop Shoes telah diterbitkan di United Kingdom pada tahun 2007 (yang dikeluarkan di AS pada tahun 2008 sebagai The Girl with No Shadow).[2]

Pada tahun 2012, sekuel seterusnya diterbitkan, berjudul Peaches for Monsieur le Curé (Peaches for Father Francis dalam AS).

Plot[sunting | sunting sumber]

Vianne Rocher, bersama anak perempuannya, Anouk, datang ke kampung kecil Perancis Lansquenet-sous-Tannes. Mereka dibawa oleh "angin" pada hari-hari terakhir Karnival untuk membuka chocolaterie, La Céleste Praline . Kariah kampung iaitu Francis Reynaud, pada mulanya agak bingung dengan ketibaan mereka kerana Hari Ambang Easter baru saja mulai, tetapi kekeliruannya berubah kepada marah ketika ia memahami bahawa yakin yang Vianne ini berbahaya, tidak mematuhi gereja dan "mengundurkan diri" aturan yang tidak diungkapkan yang dia rasakan harus diikuti oleh "kawanan"nya.

Vianne, kita belajar dari fikirannya sendiri, adalah penyihir, walaupun dia tidak menggunakan perkataan itu. Ibunya dan Anouk adalah pengembara, pergi dari satu bandar ke bandar lain. Ibunya berusaha untuk memberi inspirasi kepada keperluan yang sama untuk kebebasan pada anak perempuannya, yang lebih sosial dan pasif. Mereka dilahirkan dengan hadiah, dan menggunakan sejenis "sihir dalam negeri" untuk memperoleh kehidupan mereka. Sepanjang hidupnya, Vianne telah berlari dari "Black Man", motif berulang dalam cerita rakyat ibunya. Apabila ibunya meninggal dunia akibat kanser terminal, Vianne meneruskan sendiri, cuba menghindari Black Man dan kekuatan misteri angin dan menetap ke kehidupan normal.

The chocolaterie adalah impian lama terhadapnya. Dia mempunyai bakat semula jadi untuk memasak dan keperibadian yang menawan. Dia cuba menyesuaikan diri dan membantu pelanggannya. Dia mula membina sekumpulan pelanggan tetap, dan mengecewakan Reynaud kerana perniagaan Vianne tidak gagal.

Reynaud cuba untuk menghilangkan Vianne dari bandar, dan Reynaud bercakap tentang Vianne setiap hari Ahad di gereja. Sesetengah orang pada awalnya menjauhkan diri, tetapi tidak lama. Konfliknya dengannya menjadi perang salib peribadi. Walau bagaimanapun, Vianne mengumumkan "Grand Festival of Chocolate", yang akan diadakan pada hari Easter Ahad .

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

  • Vianne Rocher, ibu tunggal Anouk, masuk ke kampung kecil Lasquennet-sous-les-Tannes dan membuka kedai coklat di awal Hari Ambang Easter. Dia digambarkan sebagai lebih tinggi daripada wanita purata, dengan rambut kerinting hitam, "mata gelap yang kelihatan tiada anak mata", alis lurus yang akan membuat wajahnya tegas jika bukan kerana mulut besarnya yang lancang berkata-kata. Bau kegemarannya adalah mimosa. Dia sangat menyayangi Anouk, dan ketakutan yang paling besar ialah mereka akan terpisah. Dia mempunyai personaliti yang mesra dan menarik, tetapi juga keras kepala, dan dia berdiri untuk kepercayaannya, dengan cara yang sederhana namun tegas. Dia juga mempunyai perasaan yang kuat terhadap orang dan daya gerak yang besar.
  • Francis Reynaud adalah imam. Dia cuba membuat Vianne dan anaknya pergi kerana dia percaya kedainya tidak sesuai. Dia datang untuk mempercayai bahawa dia adalah penolong Syaitan. Dia sangat fanatik dan puritani dalam kepercayaannya, kerana inspirasi Père Michel iaitu pendahulunya, dan zaman kanak-kanaknya yang bermasalah. Dia mempunyai rasa maruah yang kuat, yang mungkin kadang-kadang tersilap anggap sebagai kebanggaan, obsesi dengan mematuhi peraturan dan percaya dirinya lebih unggul dari segi kekuatan dan akal moral ketika dia mengaku dengan rasa tidak puas hati dalam salah satu pengakuannya.
  • Anouk Rocher, anak perempuan Vianne. Dia adalah seorang kanak-kanak yang mendesak yang mempunyai kawan khayalan, sebuah arnab yang dipanggil Pantoufle.
  • Josephine Muscat adalah isteri Paul-Marie Muscat. Pada permulaan buku, dia adalah seorang perempuan yang senyap dan digeruni, akibat rawatan kejam yang terus-menerus yang diterima oleh suaminya. Dia mula berharap selepas Vianne menawarkan persahabatannya, dan akhirnya dia meninggalkan suaminya. Vianne menawarkan pekerjaan dan kediaman di chocolaterie, dengan alasan bahawa jika dia meninggalkan bandar, dia tidak akan berhenti berlari. Di bawah bimbingannya, Josephine berubah, menjadi lebih kuat, lebih percaya diri dan semakin menawan.
  • Paul-Marie Muscat berkahwin dengan Josephine, menggunakannya sebagai hamba. Dia memukulnya dengan kerap dan dia minum arak terlalu banyak. Di bawah bimbingan bapanya, dia mengembangkan keperibadian yang kejam dan, dengan keperluannya untuk membalas dendam, membuatnya membakar bot Roux.
  • Armande Voizin, ibu Caroline Clairmont, adalah yang pertama untuk menjangkakan perubahan ketibaan Vianne akan dibawa. Dia percaya Vianne juga penyihir, walaupun Vianne tidak bersetuju dengan perkataan itu. Mereka menjadi kawan, kerana persamaan dalam keperibadian dan kebebasan semangat mereka berkongsi. Vianne membantu Armande menyambung semula dengan cucunya, Luc, dan Armande membantu Vianne selepas salah satu khotbah kuat Reynaud. Dia mempunyai rahsia celana dalam dan puisi Rimbaud. Ia mendedahkan bahawa ketika dia seorang pemanjat yang mahir, dia akan sering membaling barang pada orang yang lewat dari pokok. Dia mempunyai penghinaan yang kuat untuk Reynaud dan beberapa penduduk kampung yang mengikutinya dengan buta, yang dia panggil 'kumpulan-kumpulan kitab bible'.
  • Caroline Clairmont adalah salah satu dari kumpulan 'bible' yang disebutkan di atas dan tidak mempunyai hubungan yang baik dengan ibunya, hasilnya melarang Luc daripada melihat neneknya lagi. Pemikirannya yang cetek, dan dia terlalu banyak mengatasi Armande, satu fakta yang dibencinya. Dia cepat untuk menunjukkan kesilapan orang lain tetapi tidak pada diri sendiri dan jarang melakukan apa-apa tanpa mengharapkan sesuatu sebagai balasannya.
  • Luc Clairmont adalah anak Caroline Clairmont, yang dibesarkan dengan penjagaan obsesif. Luc mempunyai kecenderungan kepada elemen gelap dan pelik yang dia sembunyikan kerana takut mengganggu ibunya.
  • Guillaume Seorang lelaki tua, yang menjaga anjing sakitnya, Charly.
  • Narcisse Seorang petani tempatan dan penjual bunga.
  • Roux adalah gipsi berambut merah yang hidup di sungai. Dia akan mengenali Armande, Vianne dan Anouk.
  • Zezette dan Blanche adalah gipsi sungai.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Ia memenangi Anugerah Kebebasan Kreatif (2000) dan Anugerah Whittaker Gold dan Platinum (2001, 2012).

Ia disenarai pendek untuk Hadiah Whitbread dan Anugerah Scripter (2001).

Charles de Lint memuji novel tersebut, mengatakan "prosa Harris adalah kegembiraan mutlak" membandingkan Chocolat dengan Like Water for Chocolate.[3]

Tetapan[sunting | sunting sumber]

Kampung Lansquenet-sous-Tannes adalah sebuah kampung fiksyen di rantau Gers di Perancis Selatan-Barat, yang dipaparkan dalam novel-novel Joanne Harris . Terletak di sungai (khayalan) Tannes, anak sungai dari Garonne, ia digambarkan sebagai "sekelip di jalan pantas antara Toulouse dan Bordeaux". Masyarakat pedesaan kecil hanya beberapa ratus orang, ia adalah penubuhan novel Chocolat serta novel-novel Harris kemudian, Blackberry Wine and Peaches untuk Monsieur le Curé. Nampaknya ada bukti untuk menunjukkan bahawa Lansquenet-sous-Tannes adalah berdasarkan bandar Nérac, di sungai Baïse, di mana Harris menghabiskan beberapa cuti zaman kanak-kanaknya, dan yang sangat dekat dengan sebuah desa kecil bernama Vianne .

Nama Lansquenet-sous-Tannes adalah samar-samar. Perkataan "lansquenet" merujuk kepada permainan kad lama. "Sous Tannes", atau "di bawah Tannes" juga secara fonetik sama dengan perkataan Perancis "soutane" bermaksud jubah paderi. Ini mungkin merujuk kepada sifat tradisionalis komuniti Katolik yang digambarkan dalam buku Chocolat. Lansquenet digambarkan sebagai komuniti yang berdekatan, yang dikendalikan oleh gosip dan Gereja.

Kebanyakan penduduk adalah warga tua; kebanyakan orang muda berpindah ke pekan dan bandar untuk mencari kerja. Ia adalah bastide lama dan mengekalkan mentaliti kubu zaman dahulu. Orang luar tidak dialu-alukan; dendam lama berlama-lama; Penduduk kampung tetangga dilihat sebagai musuh tradisional. Begitu juga dengan Peaches for Monsieur le Curé, kehadiran komuniti pendatang Maghribi, dengan adat baru mereka dan kepercayaan agama yang berbeza, menyebabkan geseran. Lansquenet telah memperolehi pengikut penting di kalangan pembaca Harris. Dalam satu surat yang ditulis untuk Telegraph pada bulan Julai 2012, dia menerangkan kasih sayangnya sendiri untuk Lansquenet, dan juga pembaca-pembacanya, yang kebanyakan telah menulis kepadanya untuk mengatakan bahawa mereka telah menemui tempat itu, dan oleh itu tahu bahawa ia wujud. [4]

Adaptasi filem[sunting | sunting sumber]

Adaptasi filem dikeluarkan pada tahun 2000, yang diarahkan oleh Lasse Hallström dan dibintangi oleh Juliette Binoche, Judi Dench, Alfred Molina, Lena Olin dan Johnny Depp. Ia dicalonkan untuk 8 BAFTAS dan 5 Oscar.

Butiran keluaran[sunting | sunting sumber]

  • 1999, UK, Doubleday (ISBN 0-385-41064-6), Pub tarikh 4 Mac 1999, berkulit keras (edisi pertama)
  • 2000, UK, Black Swan (ISBN 0-552-99848-6), pub tarikh 2 Mac 2000, berkulit lembut
  • 1999, Amerika Syarikat, Viking Adult (ISBN 0-670-88179-1), pub tarikh Februari 1999, berkulit keras
  • 2000, Amerika Syarikat, Penguin Books (ISBN 0-14-028203-3), pub tarikh Januari 2000, berkulit lembut
  • 2000, Amerika Syarikat, Penguin Books (ISBN 0-14-100018-X), Pub tarikh November 2000, berkulit lembut (edisi seri filem)
  • 2000, Australia, Black Swan (ISBN 0-552-99893-1), tarikh pub 2000, berkulit lembut (edisi seri filem)

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Sekuel ke Chocolat, yang bertajuk The Lollipop Shoes (bertajuk The Girl With No Shadow di Amerika Syarikat), diterbitkan pada tahun 2007. Bab seterusnya dalam cerita Vianne, Peaches for Monsieur le Curé (Peaches for Father Francis di AS) pada tahun 2012.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About the Book". Joanne Harris Website. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 June 2007. Dicapai pada 9 June 2007. Contains comments by the author.
  2. ^ "The Girl with No Shadow by Joanne Harris". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-14. Dicapai pada 2020-04-04.
  3. ^ Books to Look For, F&SF, October/November 1999
  4. ^ https://www.telegraph.co.uk/sport/books/9254637/Joanne-Harris-my-return-to-the-world-of-Chocolat.html

Pautan luar[sunting | sunting sumber]