Cihuateteo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah patung cihuateotl, roh seorang wanita Aztek yang meninggal dunia ketika bersalin.

Dalam mitos Aztek, Cihuateteo (/siːˌwɑːtᵻˈteɪoʊ/; Nahuatl Klasik: Cihuātēteoh, mufrad Nahuatl Klasik: Cihuātēotl) atau “Wanita Kudus,” merupakan roh berniat jahat yang telah meninggal dunia ketika bersalin.[1] Mereka disamakan dengan roh pahlawan lelaki yang telah terkorban dalam pertempuran ganas, kerana bersalin mengikut konsep setaraf dengan pertempuran dalam budaya Aztek.[2] Mengikut tradisi, seorang wanita yang bersalin dikatakan menangkap roh bayi baru lahirnya sama dengan cara seorang pahlawan menawan lawannya dalam pertempuran.[3] Roh-roh ini juga dikaitkan dengan arah barat, tempat matahari terbenam setiap hari.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Eduardo., Matos Moctezuma, (2002). Aztecs. Solís Olguín, Felipe R. London: Royal Academy of Arts. ISBN 9781903973134. OCLC 50525805.CS1 maint: extra punctuation (link)
  2. ^ de Orellana, Margarita; Pope, Quentin; Moctezuma, Eduardo Matos; Nagao, Debra; Balderas, Ximena Chávez; Cué, Lourdes; León-Portilla, Miguel; Uriarte, María Teresa; Quirarte, Vicente (2009). "THE AZTECS-MEXICA AND DEATH: A Rebirth of Gods and Men". Artes de México (96): 65–80.
  3. ^ "Cihuateotl | Aztec | The Met". The Metropolitan Museum of Art, i.e. The Met Museum. Dicapai pada 2017-07-26.

Templat:Aztec mythology


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.