Clearchus dari Rhegium

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Clearchus atau Clearch ( Yunani: Κλέαρχος, Klearkhos) adalah pemahat di gangsa di Rhegium (moden Reggio Calabria). [1] Beliau terkenal sebagai guru Pythagoras yang terkenal, yang berkembang pada zaman Myron dan Polykleitos. Clearchus adalah murid Eucheirus dari Korintus (walaupun sering dikatakan telah berpidato untuk Daedalus yang mitos),[2] dan kemungkinan untuk Olimpik yang ke-72 dan yang berikutnya. Kerja yang direkodkannya hanyalah gangsa Zeus yang berdiri di Sparta, yang tidak dilemparkan, tetapi dibuat dari plat logam yang dibelasah ke dalam bentuk yang dikehendaki dan kemudian dipadatkan bersama. [2] Keseluruhan silsilah sekolah yang mana ia harus diberi nama diberikan oleh Pausanias.[3][4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Urlichs, Ludwig (1867). "Clearchus (5)". Dalam Smith, William (penyunting). Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology. 1. Boston: Little, Brown and Company. m/s. 781. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-12-19. Dicapai pada 2019-06-15.
  2. ^ a b Gardner, Ernest Arthur (1896). A Handbook of Greek Sculpture. London: Macmillan Publishers. m/s. 102. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  3. ^ Pausanias, Description of Greece vi. 4. § 2
  4. ^ Comp. Christian Gottlob Heyne, Opuscula academica v. p. 371