Code Red

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Code Red
Kelahiran1996
Berasal dariUK
GenrePop, soul, R&B, adult contemporary
Tahun aktif19962001
Syarikat rakaman
Polydor Records
Bekas ahli

Code Red ialah kumpulan lelaki British yang ditubuhkan pada tahun 1996 dengan mengeluarkan 3 album studio dan 9 single terkenal. Band yang cukup popular ialah negara-negara Asia Tenggara seperti Singapura, Malaysia, Indonesia, Filipina dan lain-lain.

Karier[sunting | sunting sumber]

Phillip Andrew Rodell, Neil James Watts, Lee John Missen, dan Roger Ratajczak membentuk diri mereka sebagai barisan untuk kumpulan vokal, dan mereka ditandatangani oleh Polydor Records. Mereka membuat persembahan dalam Peraduan Lagu Great British 1996 dengan menyanyikan "I Gave You Everything", dan mendapat naib juara dalam pertandingan itu.

Album sulung mereka Scarlet telah dikeluarkan pada tahun 1997, dan menghasilkan lagu-lagu hits "This Is Our Song", "Is There Someone Out There?" dan muka depan Tevin Campbell asal, "Can We Talk". Lagu terakhir ialah "We Can Make It" dengan menampilkan penyanyi Indonesia Alda Risma.

Pada tahun 1999, mereka mengeluarkan Missin You Already, album susulan yang menampilkan dua hits, "What Would You Do If...?" dan "What Good Is a Heart", yang menjadi hit nombor dua dalam MTV Asia Hitlist.

Kumpulan itu dibubarkan pada tahun 2001. Sebelum pembubaran mereka pada tahun 2001, mereka mengeluarkan Crimson in 2000, yang merupakan album studio terakhir dan terakhir mereka, mengandungi dua lagu hit, "Break It To Me Gently" dan "Only For You".

Diskographi[sunting | sunting sumber]

Album studio

Singel[sunting | sunting sumber]