Daily Sabah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Daily Sabah
Daily Sabah logo.png
JenisAkhbar harian
FormatHarian
Diasaskan2014
Pemihakan politikPro-AKP
Populisme sayap kanan
Konservatisme
BahasaInggeris, Jerman, Arab dan Rusia
Ibu pejabatIstanbul, Turki
Edaran8,588[1]
PemilikKumpulan Media Turkuvaz
PenerbitTurkuvaz Gazete Dergi Basim A.S.
Ketua penyuntingSerdar Karagoz
Laman sesawanghttp://www.dailysabah.com
sunting
Lihat pendokumenan templat ini

Daily Sabah (terjemahan: "Harian Pagi") ialah akhbar harian pro-kerajaan Turki,[2][3][4] diterbitkan di Turki. Akhbar ini juga terdapat dalam bahasa Inggeris, Jerman, Arab dan Rusia dan dimiliki oleh Kumpulan Media Turkuvaz. Daily Sabah menerbitkan edisi pertamanya pada 24 Februari 2014.[5][6] Ketua Pengarangnya ialah Serdar Karagöz.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Daily Sabah ditubuhkan pada tahun 2014 apabila iklim politik yang sangat antagonis menyelubungi politik Turki. Selepas konflik, pada Disember 2013, antara gerakan Gulen, iaitu organisasi masyarakat madani yang bermotivasi dengan beberapa aspirasi politik, dan Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang ketika itu memerintah negara Turki, akhbar pro-Gulen Today's Zaman telah berubah menjadi pengkritik hebat parti AKP. Untuk mengimbangi wacana kritikan terhadap AKP oleh Today's Zaman dan Hürriyet Daily News, sebuah akhbar pengkritik AKP berfahaman sekular, iaitu Daily Sabah, muncul sebagai suara sokongan kepada AKP dalam bentuk akhbar berbahasa Inggeris.[7]

Kolumnis[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Tiraj".
  2. ^ "The U.S. tried to kill Erdogan, says editor in chief of Turkish daily". Washington Post. Dicapai pada 18 Disember 2016.
  3. ^ "The other side of the coin in Turkish media". Middle East Eye. Dicapai pada 18 Disember 2016.
  4. ^ "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor (dalam bahasa Inggeris). 27 Februari 2014. Dicapai pada 18 Disember 2016.
  5. ^ "Hoş geldin bebek". www.sabah.com.tr. Dicapai pada 30 Jun 2016.
  6. ^ "Türkiye'yi dünyaya DAILY SABAH anlatacak". www.sabah.com.tr. Dicapai pada 30 Jun 2016.
  7. ^ "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. Dicapai pada 30 Jun 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]