Deafheaven

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Deafheaven
Deafheaven di Copenhagen pada 2017. Dari kiri ke kanan: Shiv Mehra, Chris Johnson, George Clarke, dan Kerry McCoy, bersama Daniel Tracy di latar belakang.
Latar belakang
Berasal dariSan Francisco, California, U.S.
Genre
Tahun aktif2010–kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
deafheaven.com
Ahli
  • George Clarke
  • Kerry McCoy
  • Daniel Tracy
  • Shiv Mehra
  • Chris Johnson
Bekas ahli
  • Nick Bassett
  • Trevor Deschryver
  • Stephen Clark
  • Derek Prine
  • Korey Severson

Deafheaven ialah sebuah kugiran post-metal Amerika yang dibentukkan pada tahun 2010. Asalnya berpangkalan di San Francisco, kugiran mereka bermula sebagai dua-ahli dengan penyanyi George Clarke dan pemain gitar Kerry McCoy, yang merakam dan mengeluarkan sendiri album demo bersama-sama. Selepas pembebasannya, Deafheaven merekrut tiga ahli baru dan mula melakukan lawatan. Sebelum penghujung tahun 2010, kumpulan itu menandatangani kontrak dengan Deathwish Inc. dan kemudian mengeluarkan album sulung mereka Roads to Judah, pada April 2011. Mereka mempopularkan gabungan gaya unik black metal, shoegaze dan post-rock, antara pengaruh lain, yang kemudiannya dipanggil "blackgaze" oleh pengulas.

Album kedua Deafheaven, Sunbather, telah dikeluarkan pada tahun 2013 untuk mendapat pujian yang meluas, menjadi salah satu album ulasan terbaik tahun ini di AS.[1] Pada tahun 2015 mereka membuat susulan dengan New Bermuda[2] dan pada tahun 2018 dengan Ordinary Corrupt Human Love. Album kelima mereka pada 2021, Infinite Granite, secara drastik mengurangkan kehadiran vokal jeritan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pembentukan dan demo (2010)[sunting | sunting sumber]

Deafheaven ditubuhkan pada Februari 2010[3] di San Francisco, California dengan vokalis George Clarke dan pemain gitar Kerry McCoy, yang sebelum ini membuat persembahan dalam band grindcore Rise of Caligula bersama-sama.[4][5] Clarke tidak pasti bagaimana dia mendapat nama Deafheaven, walaupun dia menyedari penampilannya dalam Sonnet 29 karya William Shakespeare. Dua perkataan 'pekak' dan 'syurga' digabungkan sebagai penghormatan kepada Slowdive.[6]

Ahli[sunting | sunting sumber]

George Clarke in 2017
Kerry McCoy in 2013
Shiv Mehra in 2017

Ahli kini

  • George Clarke – vokal utama (2010–kini)
  • Kerry McCoy – gitar (2010–kini), bass (2010, 2012–2013)
  • Daniel Tracy – dram (2012–kini)[7]
  • Shiv Mehra – gitar, vokal sampingan, papan nada (2013–kini)[5]
  • Chris Johnson – bes, vokal sampingan (2017–kini)

Bekas ahli

  • Nick Bassett – gitar (2010–2012)[8]
  • Derek Prine – bes (2010–2012)
  • Trevor Deschryver – dram (2010–2011)
  • Korey Severson – dram (2011–2012)[9][10][11][12]
  • Stephen Clark – bass (2013–2017)[5]

Bekas pemuzik sesi

Bekas pemuzik jelajah

Garis masa

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Studio albums

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dietz, Jason (December 19, 2013). "The Best Albums of 2013". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2016. Dicapai pada December 20, 2013.
  2. ^ "Deafheaven: New Bermuda". Pitchfork. October 1, 2015. Dicapai pada March 20, 2016.
  3. ^ Clark, Andrew; Verducci, Richard (September 16, 2011). "Interviews: Kerry McCoy (Deafheaven)". Punknews.org. Dicapai pada September 17, 2011.
  4. ^ Hill, Ian (April 9, 2011). "Deafheaven's 'Violently Depressing' Sound Helps SF Act Build Momentum". KQED. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2012. Dicapai pada April 11, 2011.
  5. ^ a b c Kelly, Kim (June 10, 2013). "Gen F: Deafheaven". The Fader. Dicapai pada June 11, 2013.
  6. ^ Miller, Robert (March 19, 2012). "On the Record with Deafheaven". The Dropp. Diarkibkan daripada yang asal pada May 8, 2013. Dicapai pada April 24, 2012.
  7. ^ Weingarten, Christopher R. (April 16, 2013). "Watch Deafheaven Record 'Sunbather,' One of 2013's Most Anticipated Metal Records". Spin. Buzz Media. Dicapai pada April 16, 2013.
  8. ^ a b c d McCoy, Kerry (December 19, 2013). "(untitled)". Deafheaven's Blog. Tumblr. Dicapai pada April 16, 2013.
  9. ^ "Adequacy.net Interview with Deafheaven" Deafheaven's Tumblr
  10. ^ "Deafheaven: Roads to Judah" Now This Sound Is Brave
  11. ^ "Deafheaven to blast local audience" Shanghai Daily
  12. ^ "Deafheaven on their Surprisingly Short Road to Success" Red Bull Music Academy Daily
  13. ^ "The Story of Deafheaven in 5 Songs: A primer for one of modern metal's most innovative bands". LNWY. 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2021. Dicapai pada August 21, 2021.
  14. ^ 10 Years Gone. Deafheaven. Sargent House. 2020. Vinyl back cover (J. Kline is credited with G. Clarke and K. McCoy for recording the original version of "Daedalus", which first appeared on Deafheaven's demo). SH243.CS1 maint: others (link)
  15. ^ "Libertine Dissolves" / "Daedalus". Deafheaven. Deathwish Inc. 2011. Vinyl back cover (John Kline is credited with recording drums on the EP; both songs first appeared on Deafheaven's demo). DW117.CS1 maint: others (link)

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "absolutepunk1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "absolutepunk2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "allmusic1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "altpress1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "altpress2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "altpress3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "altpress4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "altpress5" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "avclub" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "brooklynvegan1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "brooklynvegan2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "clash1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "decibel1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "decibel2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "exclaim1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "exclaim2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "exclaim3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gunshyassassin1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "invisibleoranges1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "lambgoat1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "metacritic1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "metalstorm1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "msn" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "nationalunderground1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "npr" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork5" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork6" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pitchfork7" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews6" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews7" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "punknews8" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RVA" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "spin2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Deafheaven di Wikimedia Commons