Blackgaze

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Blackgaze adalah genre campuran yang menggabungkan unsur black metal dan shoegaze.[3] Kata tersebut merupakan perpaduan dari nama dua genre, yang dijelaskan oleh The Guardian sebagai "istilah buzz untuk sekolah band baru yang mengeluarkan black metal dari bayang-bayang dan menggabungkan ketukan ledakannya, dungeon wailing dan gitar razorwire dengan lebih berpantulan melodi post-rock, shoegaze, dan post-hardcore." Menurut Exclaim!, blackgaze "menikahkan instrumentasi asing yang keras dari black metal dengan soundscapes shoegaze yang lebih lembut dan melamun."[3]

Dipengaruhi oleh kugiran atmospheric black metal seperti Ulver dan Summoning, genre ini dipelopori oleh pemuzik Perancis Neige sekitar tahun 2005 melalui projek Alcest dan Amesoeurs dan menjadi terkenal dengan keberhasilan kumpulan Amerika Deafheaven.[3] The Guardian menyebut Deafheaven sebagai "anak laki-laki poster de facto blackgaze, yang paling mungkin membuka black metal untuk audiens yang lebih luas", dan Exclaim! menggambarkan album kedua mereka Sunbather – album yang paling mendapat pujian kritis tahun 2013 di Metacritic – sebagai mani untuk blackgaze.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Michael Nelson (January 3, 2014). "Deconstructing Alcest's Shelter And Metal In A Post-Deafheaven World". Dicapai pada January 22, 2018.
  2. ^ Howells, Tom (October 5, 2015). "Blackgaze: meet the bands taking black metal out of the shadows". The Guardian. Dicapai pada June 7, 2020.
  3. ^ a b c d Walschots, Natalie Zina (February 26, 2014). "The Translator Blackgaze". Exclaim!. Dicapai pada April 15, 2016.