Death Race 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Death Race 2
PengarahRoel Reiné
Lakon layar
BerdasarkanWatak oleh
Paul W. S. Anderson
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJohn Mckay
Disunting oleh
  • Radu Ion
  • Herman P. Koerts
Muzik olehPaul Haslinger
Diedarkan olehUniversal Studios Home Entertainment
Tarikh tayangan
  • 27 Disember 2010 (2010-12-27)
Masa tayangan
100 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

Death Race 2 ialah sebuah filem aksi fiksyen Sains Amerika 2010 yang diarahkan oleh Roel Reiné, ditulis oleh dan Tony Giglio Paul W. S. Anderson. Ia adalah ansuran kedua dalam Death Race (siri filem). Filem ini berfungsi sebagai prekuel kepada Death Race (2008) dan telah dikeluarkan terus ke video pada 27 Disember 2010. Filem ini diikuti dengan sekuel Death Race 3: Inferno (2013).

Filem ini meneroka asal usul pemandu kereta "Frankenstein" pertama, carl "Luke" Lucas (Luke Goss). Di samping Goss, filem ini turut dibintangi oleh Fred Koehler, Tanit Phoenix, Robin Shou, Lauren Cohan, Danny Trejo, Ving Rhames dan Sean Bean sebagai penjahat. Filem ini menerima reaksi kritis yang umumnya negatif.[1][2][3]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pemandu melarikan diri Carl "Luke" Lucas cuba merompak bank untuk bos jenayahnya Markus Kane. Semasa rompakan, dua pegawai secara kebetulan memasuki bangunan itu. Luke memberitahu rakan sejenayahnya untuk menggugurkan kandungan, tetapi mereka enggan; Lukas campur tangan, tetapi ia mengakibatkan kematian salah seorang perompak. Luke membunuh seorang pegawai dan membuang rakan sejenayahnya untuk memenuhi kehendak Markus. Luke ditangkap selepas pengejaran dan dijatuhi hukuman penjara. Enam Bulan kemudian, dia dipindahkan ke Pulau Terminal.

Pulau Terminal ialah penjara persendirian di bawah kawalan Weyland Corporation, yang menganjurkan Death Match, pertandingan bayar setiap tontonan yang disiarkan di televisyen di mana dua banduan berbahaya terpaksa bertarung hingga mati atau menyerah kalah. Banduan diberi akses kepada senjata atau barang pertahanan untuk digunakan semasa pertarungan dengan memijak plat bertanda di arena. Luke bertemu dengan lelaki yang akhirnya menjadi kru pitnya dalam Death Race: Senarai, Goldberg, dan Rocco. Pengacara Death Match ialah September Jones, bekas Miss Universe yang kehilangan mahkotanya kerana dakwaan mempunyai hubungan seksual dengan semua hakimnya. Dia kini berkerja untuk Weyland Corp untuk mencipta keuntungan daripada pelanggan bayar setiap tontonan Death Match.

Luke didekati di bilik mandi menjelang September, yang mencadangkan dia bertarung. dia membuat pendahuluan seksual terhadapnya, yang dia berpura-pura pergi sebelum menolak. Sebagai tindakan balas, September memilih Senarai untuk bertarung dalam Death Match dengan Big Bill yang disabitkan. Luke berhadapan dengannya semasa Lists bertanding untuk hidupnya semasa acara itu, merayu untuk membenarkan dia bertarung menggantikan Lists.




Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Luke Goss sebagai Carl "Luke" Lucas/ " Frankenstein ". Tinggi dan beratnya ialah 6 kaki 1 inci (185 cm), 182 paun (83 kg). Keretanya dipandu oleh Jensen Ames ( Jason Statham) dalam Death Race.
  • DeObia Oparei sebagai Bill "Big Bill" salah seorang pesaing Carl Lucas dan Calin. Dia membunuh 19 pejuang dalam Death Match, paling ramai pemandu. Tinggi dan beratnya ialah 6 kaki 2 inci (188 cm), 250 paun (110 kg). Traknya dipandu oleh Machine Gun Joe Dalam Death Race.
  1. ^ "Death Race 2 (2011) - DVD Review | Sci-Fi Movie Page". www.scifimoviepage.com.
  2. ^ Adams, Mark; critic2011-01-21T08:47:00+00:00, chief film. "Death Race 2". Screen.
  3. ^ "Death Race 2" – melalui www.rottentomatoes.com.