Debat Doha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Logo Debat Doha.

Debat Doha adalah siaran siri dari debat yang ditelevisikan dari Doha, Qatar, oleh BBC World. Program ini memberikan butir-butir isu Timur Tengah dalam fesyen parlimen olok-olok, dengan mencadangkan gerakan (c.t.h "Rumah ini percayai bahawa Hizbullah tidak mempunyai hak untuk perjuangkan perang atas nama Lubnan") dan mempunyai panel yang terdiri dari promosi dan debat anti-gerakan, bertengkar mengenainya. Debat ini juga perkenalkan soalan dan hujah kepada ahli panel dari penonton studio yang dapat mengundi pada gerakan selepas debat ini.

Program ini mencadangkan dirinya sebagai "forum tutur bebas di Dunia Arab" dan ditajakan oleh Yayasan Qatar, sebuah pertubuhan yang diasaskan oleh Emir Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani untuk menggalakkan pendidikan dan pembangunan.

Penyampainya ialah Tim Sebastian, dikenali dengan gaya temu ramahnya yang agresif dari kerja sebelumnya sebagai pengacara BBC Hardtalk. Siri ketiga dari siaran ini telah ditamatkan. Ia akan kembali untuk siri keempat bermula September 2007.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]