Devil Sister

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Devil Sister
Genre
Berdasarkan daripada
Beauty and The Guy (รักของนางร้าย) by ปัณณ์พิมพ์
Pencipta
PengarahEkkasit Trakulkasemsuk Pantip Vibultham
Dibintangi oleh
Negara asalThailand
BahasaThai
Bilangan musim1
Bilangan episod18
Penerbitan
LokasiThailand
Syarikat penerbitan
Penyiaran
Saluran asalGMM 25
Julung kali ditayangkan di
Thailand
Siaran asal18 April 2022 (2022-04-18)

Devil Sister (Bahasa Thai: แอ๊บร้ายให้นายไม่รัก), ialah siri televisyen Thai yang dibintangi Metawin Opas-iamkajorn dan Peechaya Wattanamontree berdasarkan novel Beauty and the Guy.[1] Diterbitkan oleh GMMTV bersama Keng Kwang Kang dan diarahkan oleh Ekkasit Trakulkasemsuk dan Pantip Vibultham, ia merupakan salah satu siri televisyen untuk 2022 yang dipamerkan oleh GMMTV semasa acara "BORDERLESS" mereka pada 1 Disember 2021. [2][3][4] Siri ini akan disiarkan setiap hari Isnin dan Selasa jam 8:30 malam. pada GMM 25, bermula pada 18 April.[5]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Irin (Min Pechaya), gadis yang mengendalikan Rumah Penerbitan Bannasorn, dinobatkan sebagai "syaitan" kerana sikapnya yang galak dan berani. Tetapi apa yang tiada siapa tahu bahawa itu semua adalah lakonan. Sebenarnya Irin hanya menyindir supaya adiknya, Inn (Piploy Kanyarat), boleh menonjol dan dipuja oleh semua orang. Tetapi walau sehebat mana pun Irin melakukan tindakan yang menjijikkan itu, dia tidak boleh menghalang jirannya yang lebih muda, Namcha (Win Metawin) daripada jatuh cinta dengannya. Sebenarnya, Irin dan Namcha pernah berpacaran ketika mereka masih pelajar, tetapi atas sebab tertentu, Irin memutuskan perkara tanpa penjelasan dan menghancurkan Namcha dalam proses itu. Namcha kini seorang doktor haiwan yang bekerja di hospital, dan memandangkan dia tidak pernah melupakan cinta pertamanya, dia bersedia melakukan apa sahaja yang diperlukan kali ini untuk kembali bersama dengan cinta dalam hidupnya. Memandangkan Irin tidak akan percaya dia masih mencintainya, Namcha menjadikan misinya untuk membuktikan dia salah. Malangnya bagi mereka, peluang kedua untuk bercinta ini entah bagaimana penuh dengan halangan kerana Inn juga sudah lama bercinta dengan Namcha dan bekerja dengan tidak lain dan tidak bukan adalah peguam keluarga mereka Jin (Pod Suphakorn) untuk mensabotaj hubungan adiknya. Jin sendiri, melalui beberapa skim yang rumit, sedang berusaha untuk mendapatkan kepercayaan Irin dan datuknya untuk menjaga keluarga. Kemudian datang Ploychan (Ticha Kanticha), pemilik ladang anjing yang membantu Namcha dan hospitalnya dengan motif tersembunyi dengan menggunakan anjingnya, Action, sebagai perantara. Cinta sepatutnya mudah untuk mereka berdua, tetapi keluarga, kerja, dan juga rakan-rakan nampaknya memecah belahkan mereka. Bagaimanakah cinta ini untuk Irin dan Namcha?

Pelakon dan watak[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

Menyokong[sunting | sunting sumber]

  • Kanyarat Ruangrung (Piploy) sebagai Inn
  • Suphakorn Sriphothong (Podd) sebagai Jin
  • Ploi Horwang (Ploy) sebagai Namtan
  • Phatchatorn Thanawat (Ployphach) sebagai Paeng
  • Kanticha Chumma (Ticha) sebagai Ploychan
  • Nirut Sirijanya (Nhing) sebagai Anon (Datuk Irin dan Inn)
  • Apasiri Nitibhon (Um) sebagai Prapha (Ibu Namcha)
  • Phollawat Manuprasert (Tom) sebagai Chanin (Bapa Namcha)

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Lagu tema siri ini ditulis dan digubah oleh Anuroth Ketlekha (Third) vokalis utama kumpulan itu Tilly Birds.[6]

Siaran antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Siri ini tersedia untuk distrim di Viu Indonesia, Malaysia, Singapura, Filipina, Hongkong, Myanmar.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

GMMTV percubaan pertama mengadaptasi Beauty and the Guy diumumkan pada Oktober 2019. Ia bertajuk Devil Sister (รักของนางร้าย). [7] Bagaimanapun, pada September 2020, GMMTV mendedahkan bahawa Devil Sister dan Military of Love kedua-duanya dibatalkan kerana pandemi COVID-19 di Thailand. [8] GMMTV akhirnya memutuskan untuk menghidupkan semula projek itu dengan pelakon baharu sepenuhnya, membuat pengumuman rasmi pada acara "Borderless" pada 1 Disember 2021. [9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ รักของนางร้าย | ร้านหนังสือนายอินทร์ (dalam bahasa Thai). 25 Ogos 2017. ISBN 978-616-18-2089-3.
  2. ^ [LIVE] งานแถลงข่าว GMMTV 2022 : BORDERLESS. GMMTV OFFICIAL. 1 Disember 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Disember 2021. Dicapai pada 16 Disember 2021 – melalui YouTube.
  3. ^ ""มิน-วิน" เล่าบรรยากาศการทำงานคู่กัน ตอบชัดมีเกร็งไหม | daradaily". www.daradaily.com. Dicapai pada 5 Disember 2021.
  4. ^ GMMTV [@GMMTV] (1 Disember 2021). "GMMTV 2022 | Devil Sister แอ๊บร้ายให้นายไม่รัก t.co/fwvDI9qEOK #DevilSister #GMMTV2022 #GMMTV t.co/zacPmkD3WY" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Disember 2021. Dicapai pada 16 Disember 2021 – melalui Twitter.
  5. ^ ""วิน-มิน" พาฟิน Devil Sister แอ๊บร้ายให้นายไม่รัก ออกอากาศ 18 เม.ย.นี้ กระแสฮอตติดเทรนด์ทวิตเตอร์!". https://entertainment.trueid.net (dalam bahasa Thai). Dicapai pada 4 April 2022. External link in |website= (bantuan)
  6. ^ "https://twitter.com/2nd__4th/status/1512313362939408387". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 April 2022. External link in |title= (bantuan)
  7. ^ อรัณย์ หนองพล (16 Oktober 2019). "เปิดโผซีรีส์ใหม่ปี 2020 ของ GMMTV ทั้งซีรีส์วาย, ภาคต่อ, รีเมกเกาหลี และลิขสิทธิ์ F4!". thestandard.com (dalam bahasa Thai). Dicapai pada 6 Disember 2021.
  8. ^ "Since the beginning of the year, the COVID-19 situation has been affecting all divisions and productions of "GMMTV"". facebook.com. GMMTV. 23 September 2020. Dicapai pada 6 Disember 2021.
  9. ^ ""GMMTV" ปังขั้นสุด!!! จัดงานใหญ่ "GMMTV 2022 : BORDERLESS" เผยซีรีส์ 20 เรื่องใหม่คุณภาพคับจอ และภาพยนตร์บิ๊กโปรเจกต์". gmm-tv.com. GMMTV. Dicapai pada 6 Disember 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]