Dewan Parlimen Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dewan Parlimen Singapura
Pandangan utara hadap Dewan Parlimen
Map
Maklumat umum
Lokasi1 Parliament Place, Singapore 178880
Koordinat1°17′21″N 103°51′01″E / 1.2891°N 103.8504°E / 1.2891; 103.8504Koordinat: 1°17′21″N 103°51′01″E / 1.2891°N 103.8504°E / 1.2891; 103.8504
Pembinaan bermula1995; 29 tahun yang lalu (1995)
Disiapkan pada
Julai 1999; 24 tahun yang lalu (1999-07)
PembiayaanS$ 115.2 juta
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekUrban Redevelopment Authority
Public Works Department of Singapore
Jurutera penstrukturan
Urban Redevelopment Authority
Public Works Department of Singapore

Dewan Parlimen Singapura ialah bangunan awam dan mercu tanda budaya di Singapura. Ia menempatkan Parlimen Singapura, dan terletak di Daerah Sivik Teras Pusat Bandar dalam Central Area. Dalam persekitarannya ialah Raffles Place, yang terletak di seberang Bangunan Parlimen dari Sungai Singapura, dan bangunan Mahkamah Agung di seberang jalan. Bangunan itu direka bentuk untuk mewakili ekspresi seni bina kontemporari keanggunan dan kewibawaan. Bahagian bumbung atas berbentuk prisma, yang direka oleh Presiden Ong Teng Cheong, juga merupakan gaya moden pada kubah tradisional.

Perancangan dan pembinaan[sunting | sunting sumber]

Kekangan ruang yang dihadapi oleh Bangunan Parlimen Lama telah dirasai sejak awal 1980-an, apabila ahli parlimen meningkat daripada 51 pada tahun 1963 kepada 75 pada tahun 1983. Terdapat satu perkara yang dikemukakan oleh Ketua Dewan ketika itu, Edmund William Barker semasa perbahasan parlimen pada 16 Mac 1983. Bangunan lama telah diubahsuai beberapa kali untuk menampung permintaan ruang, tetapi terdapat had ruang untuk bangunan itu dilebarkan tanpa mengganggu susun atur Dewan atau menyebabkan ketidakselesaan kepada ahlinya. Perbahasan itu berakhir pada 1989, apabila Timbalan Perdana Menteri Pertama Goh Chok Tong mencadangkan idea untuk membina sebuah dewan parlimen baharu.

Projek ini bermula pada Mei 1989, apabila pasukan projek telah dibentuk untuk mereka bentuk dan membina rumah Parlimen yang baru. Diketuai oleh Liu Thai Ker, Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Perancang Urban Redevelopment Authority (URA), ia terdiri daripada arkitek dan jurutera dari URA dan Public Works Department (PWD). Pelbagai reka bentuk telah dikemukakan oleh arkitek PWDuntuk tapak baharu bersebelahan bangunan parlimen sedia ada, diketuai oleh Pengarah PWD Chua Hua Meng dan Timbalan Pengarah Lee Kut Cheung.

Pada tahun 1992, projek itu telah diluluskan oleh kerajaan dengan bajet sebanyak S$148.2 juta. Pada tahun berikutnya, Jawatankuasa Projek Pembangunan Kompleks Parlimen telah ditubuhkan, diketuai oleh Speaker Parlimen Tan Soo Khoon, dan dengan Wong Kan Seng, Lee Boon Yang, dan Lim Hng Kiang sebagai ahlinya. Ditugaskan untuk berhubung dengan arkitek dalam perancangan dan pembinaan bangunan, ahli jawatankuasa itu turut menjalankan dua misi pengajian ke luar negara untuk mengumpul idea untuk diserapkan ke dalam reka bentuk bangunan. Perjalanan pertama dibuat ke Australia, di mana lawatan dibuat ke Bangunan Parlimen yang baru dibina di Canberra. Di sini, perhatian yang meluas telah diberikan kepada pendidikan awam sistem parlimen dalam bentuk galeri, parlimen moot. Lawatan kedua telah dibuat ke Eropah, untuk menggabungkan idea-idea lama yang berbeza dan tradisional ke dalam reka bentuk bangunan.

Dengan idea-idea ini digabungkan, pelan konsep bangunan baru itu telah diluluskan oleh Kabinet pada tahun 1994. Pembinaan bermula pada tahun 1995 di Jalan Hallpike yang telah dihapuskan di bawah arahan Pengarah PWDChua Hua Meng dan Timbalan Pengarah Tan Chee Wee, dan telah siap pada Julai 1999 di kos sebanyak S$115.2 juta.

Pada 6 September 1999, bendera Singapura diturunkan buat kali terakhir di Bangunan Parlimen lama, sebelum upacara "walk over" dijalankan dari bangunan lama ke bangunan baru. Diketuai oleh Speaker Parlimen dan Perdana Menteri, rombongan ahli parlimen berjalan di sepanjang Parliament Place, segmen yang dinamakan semula High Street, Singapura, sebelum sampai ke Bangunan Parlimen baharu di mana bendera dikibarkan dan dinaikkan dengan lagu kebangsaan dimainkan. Rombongan itu kemudiannya memfailkan ke dalam Dewan baharu, di mana perbahasan parlimen disambung semula. Pada 4 Oktober 1999, bangunan itu dibuka secara rasmi dengan satu majlis ringkas yang diadakan di ruang legar bangunan, di mana plak keluli tahan karat telah dibentangkan di hadapan 100 Ahli Parlimen dan tetamu jemputan.

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Dewan Parlimen baharu itu direka bentuk oleh Urban Redevelopment Authority, dan terdiri daripada tiga blok baharu (Blok Dewan, Blok Hadapan dan Blok Awam) yang disepadukan dengan bangunan sedia ada yang telah dipulihkan yang dibina pada 1864 dan yang pernah menempatkan Jabatan Peguam Negara. Blok ini telah diwartakan sebagai monumen negara pada 14 Februari 1992. Bangunan ini dibina bukan sahaja sebagai tempat perbahasan parlimen, tetapi juga sebagai pusat penyelidikan dan tempat pertemuan ahli parlimen (MP), serta tempat menarik. untuk pelajar dan masyarakat umum.

Disebabkan persekitarannya di kawasan yang kaya dengan sejarah, reka bentuk keseluruhan bangunan itu mengimbau kembali kepada jiran-jirannya yang lebih bersejarah dengan skema warna luaran kelabu sabak dan penggunaan liberal lajur yang menonjol yang mencerminkan reka bentuk tiang yang biasa dalam seni bina klasik.

Pintu masuk utama dari Jalan Jambatan Utara didahului dengan jalan masuk upacara besar yang diapit oleh pokok palma, pokok ikonik yang khas bagi kawasan tropika dan dilengkapi dengan kolam air pancut. Ruang legar besar bangunan itu dihiasi dengan atrium kayu, dilihat dari luar sebagai puncak berbentuk prisma tandatangan bangunan itu.

Dengan 100 kerusi dan ruang untuk 20 lagi, Dewan baharu itu menampilkan ciri IT kontemporari seperti sistem pengundian elektronik, sistem kongres bersepadu, terminal IT dan sebagainya. Ruang yang luas dikhaskan untuk Galeri Orang Asing dan Galeri Akhbar, membolehkan lebih ramai orang awam memerhatikan prosiding. Di samping itu, Galeri Pendidikan kalis bunyi baharu dibina di tingkat atas dewan yang membolehkan kakitangan dan guru menerangkan secara lisan prosiding parlimen secara langsung kepada pelajar, serta parlimen yang dipertikaikan, sudut sejarah dan kiosk maklumat multimedia untuk menyediakan program pendidikan penuh, seperti yang berlaku di Dewan Parlimen di Canberra.

Juga sebahagian daripada bangunan baharu itu ialah auditorium 170 tempat duduk, perpustakaan, pelbagai bilik mesyuarat dan IT serta kemudahan media, ruang makan, kafeteria awam 100 tempat duduk dan juga gimnasium. Tempat letak kereta disediakan di bawah tanah, meninggalkan banyak ruang berharga di atas untuk merangkumi landskap yang subur dan taman seluas 2,770 meter persegi.

Dewan Parlimen, Singapura

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]