Dunia Eicak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dunia Eicak
GenrePengembaraan, Komedi
PenciptaFythullah
Azman Azahar
Dibangunkan oleh
Addeen Multimedia
PengarahDean Sham, Azman Azahar (Musim 1)
Dibintangi oleh
Afiq
Pipiyapong
Shahira
Ikhwan
Lagu pembukaanDunia Kita
(versi Bahasa Inggeris: Our World)
Lagu penutupDunia Kita
(versi Bahasa Inggeris: Our World)
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan musim2
Bilangan episod26 (Senarai episod)
Penyiaran
Siaran asal24 Jun 2012 (2012-06-24) – 16 Disember 2012 (2012-12-16)

Dunia Eicak adalah satu siri animasi Malaysia yang dihasilkan oleh Addeen Multimedia, berpusat pada lelaki, digelar Eicak, yang menjumpai 'kawan' di dunia yang paling tidak dijangka. Dunia Eicak adalah satu siri animasi 3D mengenai menghargai rakan-rakan, mengamalkan nilai-nilai murni, walaupun kadang-kadang semua yang anda benar-benar mahu lakukan adalah lari.

Siri ini diterbitkan dalam format HDTV dan disiarkan di TV3 bermula pada 27 Jun 2012, Bermula pada Disney Channel Asia dari Mac 2013. Bermula pada TV2 Malaysia dari Jun 2015.

Production[sunting | sunting sumber]

Dunia Eicak adalah produk pertama Addeen Multimedia Sdn. Bhd., Sebuah syarikat animasi yang ditubuhkan oleh Azman Azahar dengan satu rakan kongsi lain. Addeen Multimedia beroperasi di Cyberjaya sejak 2011.

Siri ini telah dikeluarkan dalam versi Bahasa Melayu dan kemudian dalam versi Bahasa Inggeris untuk pasaran tempatan dan antarabangsa masing-masing. Kedua-dua versi menggunakan sepenuhnya pelakon suara yang berbeza.

Pelakon Ahli Suara[sunting | sunting sumber]

Watak Suara Pelakon Suara Maklumat Watak
Eicak Shafieq Shazwan Watak utama dalam persembahan adalah Eicak (nama samaran). A baik hati manusia lelaki berusia 10 tahun. Eicak jujur, sukakan cabaran, dan 'benar'. kepuasan terbesar Eicak itu akan membantu orang lain. Greatest menolak, pembohong dan posers. Eicak adalah intelektual. Untuk usianya, dia adalah seorang budak yang pintar. Eicak suka meneroka, dan tidak takut untuk mencuba sesuatu yang baru. Dia mencintai muzik dan seni. Beliau tidak takut untuk menyatakan dirinya sendiri. Dia cukup baik dengan perkataan. Datang dari bandar, Eicak mempunyai rasa fesyen yang baik dan cantik bergaya. Kelemahan hanya Eicak adalah dia mempunyai kecenderungan untuk menjadi pertimbangan.
Fenggo Pipiyapong  Kampung lelaki pelik. Dia suka melayari, dan satu-satunya di kampung itu untuk berbuat demikian. Dia melihat sesuatu yang berbeza dan visinya adalah berbeza. Sebenarnya, dia agak terlalu maju untuk penduduk kampung lain.
Didie Shahira
Chip Ikhwan

Episod[sunting | sunting sumber]

MusimEpisodTayangan asal
Tayangan pertamaTayangan terakhirRangkaian
1624 Jun 2012 (2012-06-24)16 Disember 2012 (2012-12-16)TV3

Wip