Feminisme gelombang kedua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Feminisme gelombang kedua ialah tempoh aktiviti feminis yang bermula pada awal 1960-an dan berlangsung kira-kira dua dekad. Ia berlaku di seluruh dunia Barat, dan bertujuan untuk meningkatkan kesaksamaan bagi wanita dengan membina keuntungan feminis sebelumnya.

Walaupun feminisme gelombang pertama tertumpu terutamanya pada hak mengundi dan membatalkan halangan undang-undang kepada kesaksamaan jantina (cth, hak mengundi dan hak milik), feminisme gelombang kedua meluaskan perdebatan untuk merangkumi pelbagai isu yang lebih luas: seksualiti, keluarga, rumah tangga, tempat kerja, hak reproduktif, ketidaksamaan de facto, dan ketidaksamaan undang-undang rasmi.[1] Ia adalah gerakan yang tertumpu pada mengkritik institusi dan amalan budaya yang patriarki, atau yang didominasi lelaki, di seluruh masyarakat.[2] Feminisme gelombang kedua juga menarik perhatian kepada isu keganasan rumah tangga dan rogol perkahwinan, mewujudkan pusat krisis rogol dan tempat perlindungan wanita, dan membawa perubahan dalam undang-undang hak penjagaan dan undang-undang perceraian. Kedai buku, kesatuan kredit dan restoran milik feminis adalah antara ruang pertemuan dan enjin ekonomi utama pergerakan itu.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "women's movement (political and social movement)". Britannica Online Encyclopedia. Dicapai pada July 20, 2012.
  2. ^ Pierceson, Jason, 1972- (2016). Sexual minorities and politics : an introduction. Lanham, Maryland. ISBN 978-1-4422-2768-2. OCLC 913610005.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Davis, Joshua Clark (August 8, 2017). From Head Shops to Whole Foods: The Rise and Fall of Activist Entrepreneurs. Columbia University Press. m/s. 129–175. ISBN 9780231543088.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]