Fight Back to School II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fight Back to School II
PengarahGordon Chan
PenulisGordon Chan
Kin Chung Chan
DibintangiStephen Chow
Sharla Cheung
Ng Man Tat
Athena Chu
Deanie Ip
SinematografiCheng Siu-Keung
Diedarkan olehWin's Entertainment, Ltd.
Golden Harvest
Tarikh tayangan
1992
Masa tayangan
106 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Mandarin

Fight Back to School 2 adalah sebuah filem komedi Hong Kong arahan Gordon Chan yang dibintangi oleh Stephen Chow, Ng Man-tat dan Sharla Cheung. Filem ini adalah sekuel kepada filem Fight Back to School (1991).

Plot[sunting | sunting sumber]

Menceritakan seorang polis dari pasukan tindakan khas Chow Sing Sing yang kembali terlibat dalam sebuah masalah. Pada suatu hari dirinya bertemu dengan perwira senior, Inspektur Yip. Pada pertemuan itu Sing bergurau jika dirinya mungkin cocok jika ditempatkan sebagai polisi lalu lintas. Permintaan Sing dikabulkan oleh atasannya. Sing diberi tugas untuk menertibkan jalanan di Hong Kong. Pada sebuah momen Sing dijadikan kambing hitam atas sebuah kasus yang menyeret namanya. Dia dianggap gagal dalam melakukan investigasi teroris sekolah menengah. Karena merasa tidak terima Sing mengundurkan diri dari polis.


Pengunduran diri Sing dari polis bukan bererti Sing lepas tangan, ia tetap melakukan investigasi untuk membuktikan eksistensinya. Hal tak terduga dilakukan oleh Sing. Ia mendaftar sebagai murid di sekolah menengah dan melakukan investigasi atas kasus terorisme yang menyebabkan citranya menjadi buruk. Ternyata, selain dia dan temannya, di sekolah itu ada beberapa polisi yang turut menyamar menjadi siswa juga. Selain Tso Tat-wah, mantan rekannya, ada juga beberapa polisi lain yang ingin dipromosikan dari kasus itu. Selama menyamar menjadi murid, Sing justru disukai oleh seorang siswi bernama Sandy. Ia sempat menjalani masa pendekatan namun terendus oeh Miss Ho, guru BK sekaligus tunangan Star di film Fight Back to School 1991.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]