Monsters vs Aliens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Monsters vs Aliens)
Monsters vs Aliens
Poster tayangan pawagam
PengarahRob Letterman, Conrad Vernon
Cerita olehRob Letterman, Conrad Vernon
DibintangiReese Witherspoon, Rainn Wilson, Stephen Colbert
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures[2][1]
DreamWorks Animation[1]
Tarikh tayangan
  • 27 Mac 2009 (2009-03-27) (United States)
Masa tayangan
94 minit
BahasaInggeris
Bajet$175 juta[1]
Pecah panggung$381.7 juta

Monsters vs. Aliens (bahasa Melayu harafiah Raksaksa lawan Makhluk Asing) ialah sebuah filem komedi raksasa animasi-komputer 3D tahun 2009 dihasilkan oleh DreamWorks Animation dan diedarkan oleh Paramount Pictures.[3]

Filem Monsters vs Aliens ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Rob Letterman, Conrad Vernon.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem Monsters vs Aliens ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Reese Witherspoon, Rainn Wilson, Stephen Colbert.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Seorang wanita bertukar menjadi gergasi selepas dia terkena tahi bintang semasa hari perkahwinannya menjadi sebahagian dari pasukan raksaksa yang dihantar oleh kerajaan Amerika Syarikat bagi mengalahkan perancang utama makhluk asing yang cuba mengambil alih Bumi.

Sekuel dibatalkan[sunting | sunting sumber]

Di sebalik kejayaannya di pasaran Amerika Syarikat, Ketua Pegawai Eksekutif DreamWorks Animation, Jeffrey Katzenberg dipetik dalam Los Angeles Times bahawa sekuel tidak akan dibuat kerana prestasi lemah filem itu di beberapa pasaran antarabangsa utama. "Ada cukup persetujuan daripada pengedaran dan orang pemasaran kami di bahagian tertentu di dunia bahawa 'melakukan sekuel' akan menolak batu ke atas bukit." Selepas keluaran Megamind, Katzenberg mengulas tentang Shark Tale, Monsters vs. Aliens, dan Megamind: "Semua berkongsi pendekatan dan nada serta idea parodi, dan tidak mengembara dengan baik di peringkat antarabangsa. Kami tidak mempunyai apa-apa seperti itu datang pada kami jadual sekarang."

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d "Monsters vs. Aliens". AFI Catalog of Feature Films. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2023. Dicapai pada May 1, 2023.
  2. ^ "Monsters vs. Aliens". AllMovie. Diarkibkan daripada yang asal pada August 25, 2018. Dicapai pada August 24, 2018.
  3. ^ Scott, A. O. (March 26, 2009). "From DreamWorks Animation, a Sci-Fi Parody". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2019. Dicapai pada March 30, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]