Fosbury Flop

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Fosbury Flop ialah gaya lompatan yang digunakan dalam acara lompat tinggi. Ia dipopularkan dan disempurnakan oleh atlet Amerika Dick Fosbury, dengan pingat emasnya dalam Sukan Olimpik Musim Panas 1968 di Mexico City membawanya ke perhatian dunia.[1] Gaya ini kemudian menjadi gaya dominan acara; sebelum Fosbury, kebanyakan pelompat elit menggunakan teknik straddle, Western Roll, potongan Eastern atau lompat gunting untuk melepasi palang. Permukaan pendaratan adalah lubang pasir atau timbunan tiang yang rendah dan pelompat tinggi terpaksa mendarat di atas kaki mereka atau sekurang-kurangnya mendarat dengan berhati-hati untuk mengelakkan kecederaan. Dengan kemunculan tikar buih dalam, pelompat tinggi dapat menjadi lebih berani dalam gaya pendaratan mereka dan seterusnya bereksperimen dengan gaya lompatan.

Teknik[sunting | sunting sumber]

Pusat graviti kekal di bawah bar.

Pendekatan (atau larian pendahuluan) dalam gaya Flop dicirikan oleh (sekurang-kurangnya) empat atau lima langkah terakhir yang dilarikan dalam lengkungan, membolehkan atlet bersandar pada lengkungannya, jauh dari palang. Ini membolehkan pusat graviti diturunkan walaupun sebelum lutut dibengkokkan, memberikan tempoh masa yang lebih lama untuk tujahan berlepas. Selain itu, semasa berlepas, pergerakan mengejut dari condong ke dalam ke luar menghasilkan putaran badan pelompat di sepanjang paksi palang, membantu pelepasan.

Digabungkan dengan putaran di sekeliling paksi menegak pelompat (pusat di sekeliling tempat sesuatu berputar; pinggang) yang dihasilkan oleh kaki pemacu (serupa dengan peluncur ais berputar di satu tempat), kedudukan badan yang terhasil pada pelepasan bar dibentangkan dengan badan pada 90 darjah ke palang dengan kepala dan bahu melintasi palang sebelum batang dan kaki. Ini memberikan penampilan "terbalik atas palang" Flop, dengan atlet mendarat di atas tikar di atas bahu dan belakang mereka.

Semasa di udara, atlet boleh melengkung bahu, belakang, dan kaki secara beransur-ansur dalam gerakan berguling, mengekalkan sebanyak mungkin badan di bawah palang. Secara teorinya, adalah mungkin bagi pusat jisim melepasi di bawah palang.[2][3]

Kebanyakannya, atlet yang menggunakan gaya Flop menggunakan pendekatan berbentuk "J", di mana tiga hingga lima langkah pertama menanduk dalam garis lurus pada 90 darjah ke palang, dengan empat hingga lima langkah terakhir dibuat dalam bentuk lengkung yang dinyatakan di atas.

Fosbury sendiri melepasi palang dengan tangan di sisinya, manakala beberapa atlet pula melintasi palang dengan tangan dihulurkan ke tepi atau di atas kepala, mengoptimumkan pengagihan jisim mereka. Kajian menunjukkan bahawa variasi dalam pendekatan, teknik lengan dan faktor lain boleh dilaraskan untuk mencapai prestasi terbaik bagi setiap atlet.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Durso, Joseph (20 October 1968). "Fearless Fosbury Flops to Glory". The New York Times. Dicapai pada 16 January 2013.
  2. ^ "Getting a Leg up: High Jump Explained". YouTube.
  3. ^ "THE EVOLUTION OF HIGH JUMPING TECHNIQUE: BIOMECHANICAL ANALYSIS | Dapena | ISBS - Conference Proceedings Archive". Diarkibkan daripada yang asal pada 25 February 2017.
  4. ^ Biomechanical Analysis of the High Jump Diarkibkan 26 Jun 2013 di Wayback Machine