GS Group

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
GS Holdings
Jenis/bentuk sahAwam (didagangkan di Bursa Saham Korea)
Didagangkan sebagaiKSE: 078930
IndustriTenaga, Peruncitan, Pembinaan, Sukan
Ditubuhkan2005; 19 tahun yang lalu (2005)
Ibu pejabatSeoul, Korea Selatan
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingHuh Chang-soo
Tapak webhttp://www.gs.co.kr/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
GS Group
Hangul지에스홀딩스(주)
Perumian SemakanGS Holdingseu (Ju)
McCune–ReischauerGS Holdingsŭ (Chu)

GS Group ialah konglomerat Korea Selatan. GS merangkumi GS Holdings, anak syarikat & sekutu termasuk GS Caltex, GS Retail, GS Shop, GS EPS, GS Global, GS Sports dan GS E&C antara lain. Saiz aset ialah 65.4 trilion KRW pada akhir 2019 menjadikan GS sebagai chaebol ke-8 terbesar di Korea tidak termasuk syarikat perniagaan awam.

GS Holdings ditubuhkan pada Julai 2004[1] dan secara rasmi berpisah dari LG Group pada bulan Januari 2005, dengan keluarga Koo mendapat kawalan penuh ke atas LG Group dan keluarga Huh mewujudkan GS Holdings.[2]

Pada Disember 2005, syarikat memperoleh 70% saham GS EPS Co., Ltd. (sebelumnya LG Energy Co., Ltd.) dari GS E&C Corporation dan LG International Corp.

Keluarga Koo mengekalkan kawalan Kumpulan LG sementara keluarga Huh membentuk GS Holdings. Kedai serbaneka, dan syarikat runcit lain yang sebelumnya beroperasi di bawah logo LG dijenamakan semula sebagai "GS", yang, seperti "LG", berasal dari nama lama, Lucky-Goldstar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About GS - Company - History". GS Holdings. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2015. Dicapai pada 3 February 2013.
  2. ^ Srivastava, Sanjay; Jhajharia, Parul (2011). Cases in management. PHI Learning Pvt Ltd. m/s. 105. ISBN 978-81-203-4158-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]