Galaksi berinteraksi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
NGC 3169 (kiri) dan NGC 3166 (kanan) menampilkan beberapa fitur aneh, yang menunjukkan bahawa setiap anggota duo cukup dekat untuk merasakan pengaruh gravitasi yang memutarbelitkan dari yang lain. Gambar dari Wide Field Imager pada teleskop MPG / ESO 2,2 meter di Observatorium La Silla.

Galaksi berinteraksi (Inggeris: colliding galaxies) ialah galaksi yang medan gravitinya mengakibatkan gangguan antara satu sama lain. Contoh interaksi kecil ialah galaksi satelit yang mengganggu lengan lingkaran galaksi utama. Contoh interaksi utama ialah perlanggaran galaksi, yang dapat menyebabkan penggabungan galaksi.

Interaksi satelit[sunting | sunting sumber]

Animasi perlanggaran galaksi.

Galaksi raksasa yang berinteraksi dengan satelitnya ialah perkara biasa. Gravitasi satelit dapat menarik salah satu lengan lingkaran primer, atau jalur satelit sekunder dapat bertepatan dengan kedudukan satelit primer dan dengan demikian akan memasuki galaksi primer (Galaksi Elips Katai ke Wilayah Sagittarius Bima Sakti merupakan salah satu contoh). Ia mungkin mampu merujuk kepada sejumlah kecil pembentukan bintang. Kumpulan bintang yang seperti itu kadang-kadang disebut sebagai "gumpalan biru" sebelum akhirnya mereka dikenali sebagai bintang.[1]

Perlanggaran galaksi[sunting | sunting sumber]

Penggabungan galaksi di alam semesta dengan lensa pembesar graviti.

Galaksi yang bertembung biasa terjadi sepanjang evolusi galaksi.[2] Taburan jirim yang sangat lemah dalam galaksi bermaksud ini bukan pertembungan dalam pengertian tradisional, tetapi interaksi graviti.

Perlanggaran boleh menyebabkan penggabungan jika dua galaksi bertembung dan tidak mempunyai momentum yang cukup untuk meneruskan perjalanannya setelah perlanggaran. Dalam kes ini, mereka saling jatuh dan akhirnya bergabung menjadi satu galaksi setelah banyak galaksi saling melintas. Sekiranya salah satu galaksi bertabrakan jauh lebih besar daripada yang lain, sebahagian besar galaksi akan tetap utuh selepas penggabungan. Galaksi yang lebih besar akan kelihatan sama, sementara galaksi yang lebih kecil akan melepuh dan menjadi sebahagian daripada galaksi yang lebih besar. Apabila galaksi melintas satu sama lain, tidak seperti ketika mereka bergabung, kebanyakannya mengekalkan benda dan bentuk asalnya setelah melewati.

Perlanggaran galaksi kini sering disimulasikan pada model komputer, yang menggunakan prinsip fizik yang realistik, termasuk simulasi daya graviti, fenomena pembuangan gas, pembentukan bintang, dan maklum balas. Geseran dinamik melambatkan pergerakan relatif pasangan galaksi, yang mungkin bergabung pada satu ketika, sesuai dengan tenaga relatif dari orbit awal. Perpustakaan simulasi perlanggaran galaksi boleh didapati di laman web Paris Observatory: GALMER.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HubbleSite". Choice Reviews Online. 47 (03): 47–1392-47-1392. 2009-11-01. doi:10.5860/choice.47-1392. ISSN 0009-4978.
  2. ^ April 2015, Nola Taylor Redd 21. "How the Hubble Space Telescope Changed Our View of the Cosmos". Space.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-29.