Gasherbrum I

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gasherbrum I
Puncak Tersembunyi
Gasherbrum I in 2001
Titik tertinggi
Ketinggian8,080 m (26,510 ka) [1][2]
Ranked 11th
Tonjolan2,155 m (7,070 ka) [1]
Pengasingan24 kilometer (15 bt)
SenaraiLapan ribuan‎
Puncak lampau menonjol
Geografi
Gasherbrum I is located in Bumi
Gasherbrum I
Gasherbrum I (Bumi)
LokasiPakistanChina border
Induk banjaranKarakoram
Pendakian
Pendakian pertamaJuly 5, 1958 by an American team
(First winter ascent 9 March 2012 Adam Bielecki and Janusz Gołąb)
Laluan paling mudahsnow/ice climb

Gasherbrum I (Urdu: گاشر برم -1‎; Cina ringkas: 加舒尔布鲁木I峰Cina tradisional: 加舒爾布魯木I峰pinyin: Jiāshūěrbùlǔmù I Fēng), juga dikenali sebagai Puncak Tersembunyi atau K5, adalah gunung ke-11 tertinggi di dunia pada ketinggian 8,080 meter (26,510 kaki) di atas paras laut. Ia terletak di sempadan Pakistan-Cina di Gilgit-Baltistan kawasan di Pakistan dan Xinjiang kawasan di China. Gasherbrum I merupakan sebahagian daripada bongkah Gasherbrum, yang terletak di kawasan Karakoram di Himalaya. Gasherbrum sering didakwa bermaksud "Dinding Bersinar", kemungkinan merujuk kepada sisi yang jelas kelihatan yang mengadap puncak gunung Gasherbrum IV bersebelahan; tetapi sebenarnya namanya datang dari dari "rgasha" (cantik) + "brum" (gunung) dalam bahasa Balti, oleh itu ia sebenarnya bermaksud "gunung yang indah."

Gasherbrum I (Urdu: گاشر برم -1; Cina Ringkas: 加舒尔布鲁木Saya峰; tradisional Cina: 加舒爾布魯木Saya峰; pinyin: Jiāshūěrbùlǔmù Saya Fēng), juga dikenali sebagai Puncak tersembunyi atau K5, adalah gunung ke-11 tertinggi di dunia pada 8080 meter (26.510 kaki) di atas paras laut. Ia terletak di sempadan Pakistan-Cina di Gilgit-Baltistan kawasan di Pakistan dan Xinjiang kawasan di China. Gasherbrum Saya adalah sebahagian daripada Gasherbrum bongkah, yang terletak di Karakoram kawasan di Himalaya. Gasherbrum sering mendakwa bermaksud "bersinar Wall", mungkin merujuk kepada muka sangat kelihatan puncak jiran Gasherbrum IV; tetapi sebenarnya ia berasal dari "rgasha" (cantik) + "Brum" (gunung) dalam Balti, oleh itu ia sebenarnya bermaksud "gunung yang indah."

Gasherbrum I ditetapkan sebagai K5 (bererti puncak ke-5 bagi Karakoram) oleh Thomas George Montgomerie pada tahun 1856 apabila dia pertama kali melihat puncak Karakoram dari lebih 200 km jauh semasa Tinjauan Trigometri Agung ("Great Trigonometric Survey" pada India. Pada tahun 1892, William Martin Conway memberikan nama lain, Puncak Tersembunyi, bagi merujuk kedudukannya yang amat terpencil.

Gasherbrum I mula-mula didaki pada 5 Julai 1958 oleh Pete Schoening dan Andy Kauffman dalam ekspedisi Amerika Syarikat seramai lapan orang yang dipimpin oleh Nicholas B. Clinch. Richard K. Irvin, Tom Nevison, Tom McCormack, Bob Swift dan Gil Roberts juga merupakan ahli pasukan tersebut.[3]


Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Carter, H. Adams (1975). "Balti Place Names in the Karakoram". American Alpine Journal. 49: 53.
  • Clinch, Nicholas B. (December 1982). A Walk in the Sky: Climbing Hidden Peak. Seattle, WA, USA: Mountaineers Books. ISBN 0-89886-042-3.
  • Fanshawe, Andy; Venables, Stephen (March 1996). Himalaya alpine-style: the most challenging routes on the highest peaks. Seattle, WA, USA: Mountaineers Books. ISBN 0-34064-931-3.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Gasherbrum I". Peakbagger.com. Dicapai pada 2014-08-24.
  2. ^ "Trekking Routes - Highest peaks". cknp.org. Dicapai pada 2014-08-24.
  3. ^ Clinch "A Walk in the Sky"

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "g1_history" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "k2news_iran" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pwh" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "dawn" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]