Glikoforin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Glikoforin A
Domain transmembrane dimer glikoforin A manusia (struktur penentuan 20 NMR)
Pengenal pasti
SimbolGYPA
PfamPF01102
InterProIPR001195
PROSITEPDOC00281
SCOP1afo
SUPERFAMILY1afo
Superkeluarga OPM25
Protein OPM5eh4

Glikoforin ialah sejenis sialoglikoprotein di membran sel darah merah. Ia merupakan protein yang merentasi membran, dan membawa molekul gula. Ia sangat berglikosil (60%). Glikoforin kaya dengan asid sialik yang memberikan sel darah merah lapisan yang sangat hidrofilik. Ini membolehkan mereka beredar tanpa melekat pada sel atau dinding vesel lain.

Satu mutasi khusus di glikoforin diperhatikan menghasilkan pengurangan risiko 40% kes malaria teruk.[1]

Pengenalpastian[sunting | sunting sumber]

Selepas pemisahan membran sel merah oleh elektroforesis SDS-gel poliakrilamida dan pewarnaan dengan stain Schiff-asid berkala (PAS), empat glikoforin telah dikenal pasti. Ini telah dinamakan sebagai glikoforin A, B, C, dan D mengikut urutan kuantiti yang terdapat dalam membran, dengan gilikoforin A paling banyak dan glikoforin D yang paling sedikit. Glikoforin kelima (glikoforin E) telah dikenal pasti dalam genom manusia, tetapi tidak dapat dikesan dengan mudah pada pewarnaan gel rutin. Secara keseluruhan, glikoforin membentuk ~2% daripada jumlah jisim protein membran sel darah merah. Protein ini juga dikenali di bawah tatanama yang berbeza, tetapi ia mungkin paling dikenali sebagai glikoforin.

Ahli keluarga[sunting | sunting sumber]

Empat gen manusia berikut mengekod protein glikoforin:

Glikoforin D kini diketahui sebagai varian glikoforin C.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Leffler EM, Band G, Busby GB, Kivinen K, Le QS, Clarke GM, dll. (June 2017). "Resistance to malaria through structural variation of red blood cell invasion receptors". Science. 356 (6343): eaam6393. doi:10.1126/science.aam6393. PMC 5575826. PMID 28522690.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]