Globalisasi demokrasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Globalisasi demokrasi adalah gerakan sosial yang mendukung ke arah sistem institusi demokrasi global dan memberi hak berpendapat kepada penduduk dunia di organisasi dunia. Globalisasi demokratis melampaui negara bangsa, oligopoli perusahaan, LSM ideologis, kultus, dan mafia. Salah seorang penyokongnya ialah pemikir politik British David Held. Dalam dekad yang lalu, ia menerbitkan sedozen buku mengenai penyebaran demokrasi daripada negara bangsa yang ditakrifkan secara wilayah kepada sistem tadbir urus global yang merangkumi seluruh dunia. Bagi banyak orang, pembumian demokrasi ialah varian globalisasi demokratik yang menekankan keperluan untuk pemilihan langsung pemimpin dunia dan ahli institusi global oleh rakyat di seluruh dunia; bagi yang lain, ia hanyalah nama lain untuk globalisasi demokratik.

Penyokong ini menyatakan bahawa tujuan globalisasi demokrasi adalah untuk:

  • Memperluaskan globalisasi dan dan mendekatkan dan menyatukan manusia. Perluasan ini berbeza daripada globalisasi ekonomi dan "menjadikan orang lebih rapat, lebih bersatu dan dilindungi" kerana pelbagai pendapat dan cadangan masih tidak jelas apa maksud ini dalam amalan dan bagaimana ia boleh direalisasikan.
  • Menerapkan globalisasi ke semua bidang aktivitas dan pengetahuan, tidak hanya pemerintahan, tetapi juga ekonomi karena ekonomi penting dalam pembangunan kesejahteraan warga dunia; dan
  • Memberikan rakyat dunia akses demokratik dan hak berpendapat dalam aktiviti global tersebut. Contohnya, pengundian presiden untuk Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu oleh rakyat dan pemilihan terus ahli-ahli Perhimpunan Parlimen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu .

Penganjur globalisasi demokratik berpendapat bahawa orientasi politik sepatutnya diberikan kepada rakyat dunia melalui keterlibatan mereka dalam institusi demokrasi global. Beberapa penyokong dalam gerakan anti-globalisasi tidak semestinya tidak bersetuju dengan pendirian ini. Pendukung gerakan globalisasi demokratis membedakan gerakan mereka dengan gerakan. Contohnya, George Monbiot, yang sering dikaitkan dengan gerakan anti-globalisasi (lebih dikenali sebagai gerakan keadilan global), telah mengemukakan cadangan dalam bukunya, "Age of Consent," untuk memperbaharui demokrasi dalam kebanyakan institusi global utama. Beliau mencadangkan pengenalan pemilihan secara langsung untuk badan-badan tersebut dan pembentukan kerajaan dunia.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Gerakan globalisasi demokratik menyokong peningkatan demokrasi politik sejajar dengan globalisasi ekonomi dan kewangan. Pada dasarnya, mereka meyakini bahawa transaksi antarabangsa yang bebas memberikan manfaat kepada masyarakat global secara menyeluruh. Mereka mempercayai dalam kepentingan ekonomi yang terbuka, di mana kerajaan dan bank pusat perlu transparan untuk mengekalkan kepercayaan pasar, kerana ketelusan tersebut berpotensi mengancam. Mereka menggalakkan demokrasi yang mendorong pemimpin untuk bertanggungjawab terhadap rakyat dengan menghapuskan sekatan dalam transaksi tersebut.

Pergerakan sosial[sunting | sunting sumber]

Gerakan globalisasi demokrasi mulai menarik perhatian secara meluas ketika New York Times melaporkan tentang demonstrasi yang diadakan di Seattle, Washington pada November 1999 untuk menentang Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO). Demonstrasi ini bertujuan untuk mengkritik ketidakadilan perdagangan dan globalisasi yang tidak demokratik, serta lembaga seperti Bank Dunia, Forum Ekonomi Dunia (WEF), dan Tabung Kewangan Antarabangsa. Taktik utama yang digunakan termasuk aksi protes publik, teater jalanan, dan ketidakpatuhan awam.

Menurut penganjur-penganjurnya, Globalisasi demokratik akan tercapai melalui pembentukan institusi global yang demokratik dan perubahan organisasi antarabangsa (yang kini merupakan institusi antara kerajaan yang dikawal oleh negara-negara) menjadi institusi global yang dikawal oleh warga dunia. Gerakan ini mengusulkan pendekatan beransur-ansur dengan membina sejumlah terbatas institusi global yang demokratik yang bertanggung jawab atas bidang penting kepentingan bersama. Sasaran jangka panjangnya adalah agar institusi-institusi ini bergabung dan membentuk sebuah pemerintahan dunia yang sepenuhnya demokratis.

Demokrasi global[sunting | sunting sumber]

Oleh itu, ia menyokong Kempen Antarabangsa untuk Penubuhan Perhimpunan Parlimen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang akan membenarkan penyertaan penggubal undang-undang negara anggota dan, akhirnya, pemilihan terus ahli parlimen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) oleh rakyat di seluruh dunia.

Perbezaan dengan anti-globalisasi[sunting | sunting sumber]

Penganjur-penganjur globalisasi demokratik menyatakan bahawa penentuan arah politik harus diberikan kepada warga dunia, melalui penyertaan mereka dalam institusi demokrasi global dan melalui pemilihan langsung untuk presiden dunia. (lihat presidensialisme).

Bukan semua pendukung "pergerakan anti-globalisasi" secara automatik tidak setuju dengan pandangan ini. Sebagai contoh, George Monbiot, yang sering dikaitkan dengan gerakan anti-globalisasi (yang lebih suka disebut Global Justice Movement), dalam karyanya "Age of Consent," telah mengusulkan reformasi demokrasi yang serupa untuk sebagian besar lembaga global utama. Dia mengusulkan pemilihan langsung oleh rakyat untuk badan-badan tersebut dan mengajukan bentuk "kerajaan dunia persekutuan ".

Prosedur[sunting | sunting sumber]

Globalisasi demokratik, dakwa penyokong, akan dicapai dengan mewujudkan institusi global yang demokratik dan menukar organisasi antarabangsa (yang kini merupakan institusi antara kerajaan yang dikawal oleh negara-negara), kepada institusi global yang dikawal oleh pengundian oleh rakyat. Pergerakan itu mencadangkan untuk melakukannya secara beransur-ansur dengan membina sejumlah terhad institusi global demokratik yang bertanggungjawab ke atas beberapa bidang penting kepentingan bersama. Matlamat jangka panjangnya ialah institusi-institusi ini bersekutu kemudian menjadi kerajaan dunia demokrasi sepenuhnya.

Mereka mencadangkan penciptaan perkhidmatan dunia untuk rakyat, seperti perlindungan awam dunia dan perkhidmatan pencegahan (daripada bahaya alam ).

Penyokong[sunting | sunting sumber]

Konsep globalisasi demokrasi mempunyai penyokong dari semua bidang. Banyak kempen dan inisiatif untuk demokrasi global, seperti kempen UNPA, menyenaraikan petikan oleh dan nama penyokong mereka di laman web mereka.

Akademik[sunting | sunting sumber]

Beberapa penyokong yang paling prolifik ialah pemikir politik David Held dan ahli teori politik Itali Daniele Archibugi . Dalam dekad yang lalu mereka menerbitkan beberapa buku mengenai penyebaran demokrasi daripada negara bangsa yang ditakrifkan secara wilayah kepada sistem tadbir urus global yang merangkumi seluruh planet. Richard Falk telah membangunkan idea dari perspektif undang-undang antarabangsa, Ulrich Beck dari pendekatan sosiologi dan Jürgen Habermas telah menghuraikan prinsip normatif.

Ahli politik[sunting | sunting sumber]

  • Pada tahun 2003, Bob Brown, ketua Parti Hijau Australia, telah membentangkan langkah untuk demokrasi global di Senat Australia: "Saya bergerak: Bahawa Senat menyokong demokrasi global berdasarkan prinsip 'satu orang, satu undi, satu nilai '; dan menyokong wawasan parlimen global yang memberi kuasa kepada semua rakyat dunia untuk membuat keputusan yang sama mengenai perkara-perkara penting antarabangsa." [1]
  • Graham Watson (Bekas ahli Parlimen Eropah dan bekas pemimpin Perikatan Liberal dan Demokrat untuk Eropah ) dan Jo Leinen (Ahli Parlimen Eropah) adalah penyokong kuat demokrasi global. Mereka adalah antara yang membentangkan "Deklarasi Brussels mengenai Demokrasi Global" pada 23 Februari 2010, pada satu acara di dalam Parlimen Eropah. [2]
  • Rayuan kempen untuk Perhimpunan Parlimen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah pun disahkan oleh lebih 700 ahli parlimen dari lebih 90 negara. [3]

Senarai tokoh terkemuka[sunting | sunting sumber]

  • Garry Davis (aktivis keamanan yang mencipta Pasport Dunia pertama)
  • Albert Einstein ("Pihak berkuasa moral PBB akan dipertingkatkan jika perwakilan dipilih secara langsung oleh rakyat")
  • George Monbiot ("Parlimen dunia membenarkan orang miskin bercakap untuk diri mereka sendiri") [4]
  • Desmond Tutu ("Kita mesti berusaha untuk demokrasi global, di mana bukan sahaja orang kaya dan orang berkuasa bersuara, tetapi melayan semua orang, di mana-mana dengan maruah dan hormat") [5]
  • Peter Ustinov (Presiden Pergerakan Persekutuan Dunia dari 1991 hingga 2004)
  • Abhay K ("Ketersediaan besar-besaran telefon mudah alih yang disambungkan ke Internet membuka jalan untuk kesedaran planet dan demokrasi global") [6]