Goalball

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pasukan goalball Sweden di Sukan Paralimpik Athens 2004

Goalball ialah sukan berpasukan yang direka khusus untuk atlet yang mempunyai cacat penglihatan. Peserta bertanding dalam pasukan bertiga, dan cuba membaling bola yang mempunyai loceng tertanam di dalamnya ke gawang lawan.[1] Bola dibaling dengan tangan dan tidak pernah disepak. Dengan menggunakan koordinasi telinga-tangan, yang berasal dari latihan pemulihan, sukan ini tidak mempunyai kekuatan yang setara. Atlet yang berkemampuan juga ditutup mata ketika bermain sukan ini.

Dimainkan di dalam dewan, biasanya di gelanggang bola tampar, permainan terdiri daripada separuh masa dua belas minit (dahulu separuh masa sepuluh minit) dengan tiga minit separuh masa.[1] Di mana terdapat seri, gol emas lebih masa berlaku dalam bentuk dua tempoh tiga minit (dan separuh masa tiga minit kedua). Jika seri berterusan, penentuan sepakan berpasangan ('balingan tambahan' dan 'balingan tambahan kematian mengejut') menentukan pemenang. Pasukan membaling atau menggolek bola secara bergantian dari satu hujung kawasan permainan ke hujung yang lain, dan pemain kekal di kawasan gawang mereka sendiri dalam kedua-dua pertahanan dan serangan. Pemain mesti menggunakan bunyi loceng untuk menilai kedudukan dan pergerakan bola. Eyeshades membenarkan pemain yang rabun separa untuk bersaing pada kedudukan yang sama dengan pemain buta.[1] Topeng mata boleh dipakai di bawah penutup mata untuk memastikan liputan mata sepenuhnya, dan mengelakkan sebarang penglihatan sekiranya penutup mata tercabut.

Persekutuan Sukan Orang Buta Antarabangsa (IBSA), yang diasaskan pada tahun 1981 dan bertanggungjawab untuk pelbagai sukan untuk orang buta dan rabun separa, ialah badan induk rasmi bagi sukan itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Goalball - Paralympic Athletes, Photos & Events". Paralympic.org. Dicapai pada 2015-03-06.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]