Got Talent

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Got Talent
PenciptaSimon Cowell
Hasil kerja asal
Dimiliki olehSyco Entertainment
Tahun2006–kini
Filem dan televisyen
Siri televisyenGot Talent
Got Talent Kids
Got More Talent
Planet's/World's Got Talent
The Champions
Lain-lain
GenreRancangan bakat
Penyiaran pertama21 Jun 2006; 17 tahun yang lalu (2006-06-21)
PengedarFremantle
Laman web rasmi
Production website

Got Talent ialah francais format TV rancangan bakat[a] British yang diilhamkan dan dimiliki oleh syarikat SYCOtv milik Simon Cowell. Ia telah melahirkan rancangan di lebih 69 negara, dalam apa yang kini dirujuk sebagai format "Got Talent", serupa dengan yang diterangkan oleh format Fremantle bagi Idol dan The X Factor. Tidak seperti rancangan tersebut, Got Talent (dipengaruhi oleh kepelbagaian rancangan bakat Opportunity Knocks dan New Faces) mempamerkan disiplin seni lain dan bukannya nyanyian.

Pada April 2014, format tersebut dinamakan format TV realiti paling berjaya di dunia oleh Guinness World Records. Cowell berkata: "Saya sangat berbangga bahawa Got Talent ialah rancangan tempatan British. Kami berhutang kejayaannya kepada sekumpulan pengeluar yang sangat berbakat di seluruh dunia yang telah mewujudkannya, dan sudah tentu bakat yang luar biasa."[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Got Talent diilhamkan pada tahun 2005 oleh Simon Cowell, pencipta dan hakim The X Factor. Asal usul format ini boleh dikesan kepada rancangan bakat British Opportunity Knocks (disiarkan pada 1950-an, dengan pemenang menggunakan kaedah undian telefon yang kini menjadi standard) dan New Faces.[2] Kedua-dua rancangan itu mempamerkan penyanyi, penari dan pelawak, serta penghibur seperti akrobat, aksi haiwan dan aksi kebaharuan.[2] Cowell berkata: "Saya ialah peminat rancangan varieti Opportunity Knocks dan New Faces, dan upaya untuk mengemas kini tradisi itu benar-benar mengujakan."[3]

Konsep format adalah untuk pertandingan bakat yang disiarkan di televisyen berskala besar di mana sesiapa sahaja, daripada sebarang umur dan latar belakang, boleh mengambil bahagian dengan sebarang bentuk bakat di hadapan penonton dan panel hakim. Konsep ini mula-mula dicadangkan kepada rangkaian televisyen British ITV, yang bersetuju dengan episod perintis format tersebut.[4] Apabila ia terbukti berjaya, kerja bermula untuk menghasilkan musim pertandingan untuk televisyen British, tetapi telah digantung selepas hos mempunyai pertikaian dengan ITV dan akhirnya menamatkan penglibatan mereka.[5] Cowell kemudiannya mempromosikan konsep itu kepada rangkaian televisyen Amerika lebih awal daripada yang dirancang, dan memperoleh minat rangkaian televisyen Amerika NBC untuk menghasilkan musim bagi jadual siaran musim panas 2006 mereka.[6]

America's Got Talent memulakan siaran pada 21 Jun 2006, dan merupakan edisi antarabangsa pertama francais yang dihasilkan dan disiarkan. Program ini membuktikan kejayaan kepada NBC, yang memulakan musim selanjutnya, sambil melancarkan francais di peringkat antarabangsa - antara negara yang rangkaian televisyen antara akhir 2006 membeli format pertandingan hingga pertengahan 2007 termasuk Perancis, Rusia, Sweden dan Australia. Cowell kemudiannya kembali ke UK untuk meneruskan pengeluaran edisi British kepada ITV, yang membawa kepada debut Britain's Got Talent pada 9 Jun 2007.

Usul versi antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Pada Jun 2010, berikutan kejayaan Britain's Got Talent di anugerah televisyen BAFTA, Cowell menyuarakan ideanya mengenai World's Got Talent, versi global Got Talent. Bagaimanapun, beliau berhujah bahawa format itu tidak akan berfungsi dengan hakim kerana mereka semua telah "cuba menjadi seperti dia" dalam percubaan sebelumnya (seperti World Idol), dan sebaliknya mencadangkan format ulasan serupa dengan Eurovision.[7] Pada minggu yang sama, butiran lanjut telah diumumkan, dengan Cowell menjelaskan 20 peserta pemenang sebelumnya daripada variasi global Got Talent akan dibawa bersama ke Royal Albert Hall dengan dirinya dan Jonathan Lopez kedua-duanya mempunyai peranan dalam persembahan itu. Hadiah yang dicadangkan sebanyak £1 juta telah diumumkan penonton televisyen global yang diunjurkan sebanyak 300 juta, dan tarikh siaran yang dimaksudkan pada 2011.[8]

Bagaimanapun, Cowell menghentikan rancangan untuk siri itu kerana ia akan bercanggah dengan komitmen penjurian The X Factor USA dan Britain's Got Talent untuk masa datang. Pada Februari 2014, The X Factor USA telah dibatalkan oleh Fox oleh kerana rating yang rendah dan keputusan Cowell untuk kembali ke versi UK bagi rancangan itu.

Pada 2014, ITV pertama kali menyiarkan siri rancangan Planet's Got Talent yang menayangkan klip Got Talent dari seluruh dunia. Ia kemudiannya disiarkan di Itali. Slovenia membuat persembahan sama seperti persembahan British. Pada 2019, Hunan Television menghasilkan siri tak rasmi, World's Got Talent, dengan hak ciptanya dikongsi oleh Hunan Television dan Fremantle, yang menampilkan 61 lakonan terkenal daripada francais Got Talent di seluruh dunia. Pada masa ini, versi serupa "World's Got Talent" dan "Planet's Got Talent" bertindak sebagai saluran YouTube yang dikenali sebagai "Got Talent Global". Saluran ini memuat naik klip daripada rancangan "Got Talent" di seluruh dunia. Saluran itu kini mempunyai lebih 13 juta pelanggan. Saluran serupa yang dipanggil Top Talent memuat naik klip The X Factor, Got Talent dan Idol dari seluruh dunia, dan mempunyai lebih 3 juta pelanggan.

NBC melancarkan siri ranting, America's Got Talent: The Champions pada 2019, menampilkan peserta terkenal daripada America's Got Talent bersama-sama peserta daripada francais dari seluruh dunia.[9] Pemenang siri ini ialah ahli silap mata Kanada-Amerika Shin Lim. Selain itu, Hunan Television menghasilkan versi global tidak rasmi Got Talent pada 2019, World's Got Talent yang disampaikan oleh Eliza Liang dan Wong Cho-lam, dan menampilkan peserta terkenal daripada versi Got Talent di seluruh dunia. Berikutan kejayaan America's Got Talent: The Champions, ITV melancarkan versi mereka, Britain's Got Talent: The Champions pada 2019 yang menampilkan peserta terkenal dari Britain's Got Talent bersama-sama aksi daripada francais di seluruh dunia. Pemenang bagi siri spin-off ini ialah kumpulan tarian, Twist and Pulse. Pada tahun 2020, Seven Network melancarkan rancangan Australia's Got Talent: Challengers & Champions pula. Rancangan itu ditetapkan untuk dilancarkan pada tahun 2020 tetapi telah dibatalkan sebelum pengeluaran bermula.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Format ini dilabel sebagai milik British sungguhpun Amerika menyiarkan musim pertama penuh terawal kerana Britain's Got Talent memiliki episod perintis terlebih dahulu yang dirakam pada awal 2006, sebelum penghasilan versi Amerika.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Simon Cowell's 'Got Talent' confirmed as world's most successful reality TV format". Guinness World Records. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 April 2014. Dicapai pada 27 May 2020.
  2. ^ a b Gunter, Barrie (2014). I Want to Change My Life: Can Reality TV Competition Shows Trigger Lasting Career Success?. Cambridge Scholars Publishing. m/s. 12.
  3. ^ "Simon Cowell and The Talent Show Story - British Television". Bella Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Julai 2006. Dicapai pada 26 Januari 2022.
  4. ^ McGarry, Lisa (13 Januari 2012). "Fern Britton was supposed to be Britain's Got Talent judge". Unreality TV. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 December 2013. Dicapai pada 28 December 2013.
  5. ^ "Paul O'Grady: I gave up chance to host Britain's Got Talent". Daily Mirror. 4 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2014.
  6. ^ Dowell, Ben (11 Januari 2006). "O'Grady: why I left ITV". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2014. Dicapai pada 4 October 2017.
  7. ^ pa.press.net (1999-12-31). "Cowell backs global Talent contest". MSN TV (tv.uk.msn.com). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-01. Dicapai pada 2012-08-03.
  8. ^ "Simon Cowell planning World's Got Talent?". Splash News (www.splashnews.com). MSN Celebrity UK. 6 Julai 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-14.
  9. ^ Haring, Bruce (12 May 2018). "'America's Got Talent' Adds Winter Championship Series To NBC Schedule". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 May 2018. Dicapai pada 12 May 2018.