Gourmand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gourmands oleh Krzysztof Lubieniecki, Muzium Negara dalam Warsaw

Gourmand adalah orang yang amat suka dan minat dalam pengambilan makanan dan minuman yang baik.[1] Seorang gourmand juga telah ditakrifkan sebagai seseorang yang "pelahap terhadap makanan dan minuman",[2] orang yang makan dan minum secara berlebihan. [3]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Perkataan ini mempunyai konotasi yang berbeza dari perkataan yang sama gourmet, yang menekankan individu yang mempunyai lelangit arif yang diperhalusi,[2][4] tetapi secara praktiknya kedua-dua istilah berkait rapat, kerana kedua-dua menunjukkan kepada kenikmatan terhadap makanan yang baik.

Satu alternatif penggunaan dan lebih tua dari perkataan ini adalah untuk menggambarkan seseorang yang melampaui batas dalam penggunaan makanan dan minuman, sebagai pelahap[2] atau orang yang banyak makan.

Satu lagi kegunaan alternatif telah mendapat populariti di kalangan minyak wangi dan pereka wangian. Dalam kes ini, gourmand adalah kategori aroma wangian yang berkaitan dengan makanan, seperti koko, epal, atau plum.

Mengenai penggunaan yang kemudian istilah, terdapat kebimbangan selari di kalangan orang Perancis bahawa perkataan yang digunakan mereka bagi menghargai masakan gourmet (gourmandise) telahpun dalam sejarah termasuk dalam senarai Tujuh Dosa Besar Katolik Perancis. Dengan evolusi dalam makna gourmand (dan gourmandise) jauh dari kelahapan, ke arah penghayatan makanan yang baik, pihak penyokong kulinari Perancis telah menyeru Gereja Katolik untuk mengemas kini senarai tersebut untuk merujuk kepada "gloutonnerie" dan bukannya "gourmandise."

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brein, M.; Keller, T. (2013). Travel Tales of Michael Brein: My Best 100:. The Travel Psychologist Travel Tales Series. Michael Brein Incorporated. m/s. 207. ISBN 978-1-886590-27-4.
  2. ^ a b c Garner, B. (2009). Garner's Modern American Usage. Oxford University Press, USA. m/s. 398. ISBN 978-0-19-988877-1.
  3. ^ gourmand
  4. ^ Merriam-Webster, Inc (1984). Merriam-Webster's Dictionary of Synonyms: A Dictionary of Discriminated Synonyms with Antonyms and Analogous and Contrasted Words. A Merriam-Webster. 범문사. m/s. 295. ISBN 978-0-87779-341-0.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Gourmand di Wikimedia Commons
  • Takrifan kamus gourmand di Wikikamus