Grand Theft Auto: Vice City Stories

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Grand Theft Auto: Vice City Stories ialah permainan aksi-pengembaraan yang dibangunkan dalam kerjasama antara Rockstar Leeds dan Rockstar North, dan diterbitkan oleh Rockstar Games. Ansuran kesepuluh dalam siri Grand Theft Auto, permainan ini pada mulanya dikeluarkan sebagai PlayStation Portable eksklusif pada Oktober 2006. Port PlayStation 2 dikeluarkan pada Mac 2007. Berlatarkan Vice City fiksyen (berdasarkan Miami) pada tahun 1984, permainan ini ialah prekuel kepada Grand Theft Auto: Vice City tahun 2002 (ditetapkan pada tahun 1986) dan mengikuti eksploitasi bekas askar Victor "Vic" Vance, watak kecil yang pada asalnya dipaparkan dalam permainan tersebut. Cerita berpusat di sekitar percubaan Vic untuk membina empayar jenayah bersama abangnya Lance, yang berkonflik dengan kumpulan saingan, raja dadah dan musuh lain.

Selain elemen permainan tradisional dan misi sampingan siri ini, permainan ini menampilkan sistem pembinaan empayar yang unik, di mana pemain mesti mengembangkan sindiket jenayah mereka dari bawah dengan mengambil alih perniagaan daripada organisasi saingan, dan menyelesaikan misi khusus untuk setiap daripada mereka untuk meningkatkan pendapatan mereka dan membuka kunci ganjaran tambahan. Seperti pendahulunya, Grand Theft Auto Liberty City Stories, versi PSP permainan termasuk mod berbilang pemain melalui rangkaian ad hoc tanpa wayar, yang membolehkan sehingga enam pemain terlibat dalam beberapa mod permainan berbeza.

Vice City Stories menerima ulasan secara umumnya positif daripada pengkritik, dan telah menjual lebih 4.5 juta salinan pada Mac 2008. Ia diikuti oleh Grand Theft Auto IV pada April 2008.