Gunpo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gunpo
군포시
Transkripsi Korean
 • Hangul
 • Hanja
 • Revised RomanizationGunpo-si
 • McCune-ReischauerKunp'o-si
Mengikut arah jam dari atas: Logo bandar di lereng bukit berhampiran Stesen Surisan, bunga sakura di Geumjeong-dong, Takungan Banwol, kompleks pangsapuri di Bugok-dong, Bukit Diraja Azaleas, pusat bandar Sanbon.
Mengikut arah jam dari atas: Logo bandar di lereng bukit berhampiran Stesen Surisan, bunga sakura di Geumjeong-dong, Takungan Banwol, kompleks pangsapuri di Bugok-dong, Bukit Diraja Azaleas, pusat bandar Sanbon.
Bendera
Logo rasmi Gunpo
Nama panggilan: Lucky Penny Shop
Cogan kata: My Gunpo City
Lagu: a Surprise for Gunpo?
CountryKorea Selatan
RegionGyeonggi (Sudogwon)
Administrative divisions11 dong
0 myeon
0 eup[1]
Pentadbiran
 • MayorKim Yoon-joo
(김윤주)[2]
Keluasan
 • Jumlah36.38 km2 (14.05 batu persegi)
Penduduk
 (2014)
 • Jumlah286,485[3]
 • Kepadatan7,874.79/km2 (20,395.6/batu persegi)
 • Dialect
Seoul
Laman sesawanggunpo21.net

Gunpo (군포; sebutan bahasa Korea: [kun.pʰo]), dahulunya diromankan sebagai Kunp'o, ialah sebuah bandar kecil di Korea Selatan Wilayah Gyeonggi, terletak di selatan Seoul di Kawasan Ibu Negara Seoul. Ia bersempadan dengan Anyang di utara, Uiwang ke timur, dan Ansan ke selatan dan barat, dan dihubungkan dengan jirannya dan ke Seoul melalui laluan 1 dan 4 dari Seoul Metropolitan Subway. Gunpo juga menempatkan tiga perhentian di Gyeongbu Line, sebuah kereta api nasional yang menghubungkannya ke seluruh negara. Walaupun 73.2% daripada bandar adalah kawasan hijau, sebahagian besarnya disebabkan oleh Surisan dan pelbagai gunung yang lebih kecil, Gunpo adalah rumah kepada lebih 286,000 penduduk di beberapa kawasan bandar. Teras pusat bandar ini ialah Sanbon New Town, sebuah hab komersial yang berpusat pada "jalan budaya" pejalan kaki yang telah ditetapkan oleh Gunpo sebagai salah satu daripada lapan lokasi yang indah.

Gunpo telah dinaikkan pangkat dari bandar kepada bandar pada tahun 1989 disebabkan oleh pertumbuhan pesat bandar dan perindustrian Seoul, dan projek perumahan berskala besar segera dimulakan. Universiti Hansei, sebuah institut pengajian pasca-menengah Kristian, berada di bandar ini, begitu juga dengan empat puluh empat sekolah awam lain dan beberapa akademi swasta. Dengan lapan puluh tiga peratus daripada warganya memegang keahlian perpustakaan awam, Gunpo menyifatkan dirinya sebagai bandar membaca buku, dan ia juga mempromosikan dirinya sebagai mesra alam dan harmoni dengan alam semula jadi. Penduduknya termasuk Pemenang pingat emas luncur angka Olimpik 2010 Yuna Kim, yang dibesarkan di Gunpo selepas berpindah ke sana pada usia enam tahun. Lokasi bersiar-siar di sekitar bandar termasuk takungan Banwol dan Bukit Diraja Azaleas, dan Surisan ialah destinasi mendaki.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah awal[sunting | sunting sumber]

Semasa era Tiga Kerajaan di Semenanjung Korea, tanah yang kini adalah Gunpo berada di bawah kawalan dinasti Goguryeo, dan ia jatuh dalam Yulmok-gun (kaunti) setakat 475 CE. Kawasan itu menjadi Yuljin-gun di bawah Unified Silla pada tahun 757, dan pada tahun 940 ia dinamakan semula sebagai Gwaju-gun oleh dinasti Goryeo yang memerintah. Tahun 1413 menyaksikan dinasti Joseon menamakan kawasan itu Gwacheon-hyeon.[4]

Pada Mei 1895, kawasan yang mengandungi Gunpo kini dikenali sebagai Nam-myeon, bahagian Gwacheon-gun, tetapi pada 1 Mac 1914, semakan menganggap bahawa Nam-myeon kini jatuh. dalam Siheung-gun. Sepanjang baki pengilhakan Jepun ke atas Korea dan beberapa dekad pertama Republik Korea, tiada perubahan dibuat pada sebutan Nam-myeon atau pentadbirannya daerah, tetapi dekri presiden telah menaikkan kawasan itu pada 1 Mei 1979, kepada Gunpo-eup (bandar), yang masih kekal dalam Siheung-gun.[4]

Stesen Gunpo, sebuah perhentian kereta api di Laluan Gyeongbu yang merangkumi negara Korea Selatan, mula dibuka pada tahun 1905, dan ia telah disertai oleh Stesen Geumjeong yang berdekatan pada tahun 1988. Pembukaan Geumjeong turut menyaksikan Kereta Bawah Tanah Seoul Laluan 1 dan 4 berkembang ke bandar—kedua-dua Stesen Geumjeong dan Gunpo berfungsi sebagai perhentian metro di Laluan 1 Kereta Api Bawah Tanah Seoul, dan Geumjeong juga merupakan stesen pemindahan ke Laluan 4.

Promosi ke bandar[sunting | sunting sumber]

Sanbon New Town's fountain on a summer night

Pada tahun 1989,[4] pertumbuhan industri yang pesat dan pembandaran Seoul mendorong pembinaan lima bandar baharu di Kawasan Ibu Kota Seoul: Gunpo, Anyang, Seongnam, Bucheon, dan Goyang.[5] Langkah itu berdasarkan undang-undang negara yang bertujuan untuk menggalakkan pengurusan wilayah yang cekap dalam menghadapi permintaan yang semakin meningkat untuk pentadbiran. Oleh itu, Siheung-gun telah dibubarkan, dan Gunpo-eup dinaikkan pangkat ke Gunpo-si (bandar).[4] Lima dong (kejiranan) yang sah berada di bawah bidang kuasa Gunpo, walaupun sebahagian lagi dibahagikan kepada banyak dong pentadbiran—contohnya, Sanbon-dong dipecahkan kepada Sanbon 1-dong dan Sanbon 2- dong.[1] Pada 20.70 km2, Gunpo mengekalkan kawasan terkecil di mana-mana bandar di Korea Selatan.[5]

Zon kompleks perumahan berskala besar telah ditubuhkan pada Februari 1989 apabila Bandar Gunpo menetapkan keseluruhan Sanbon-dong, Geumjeong-dong, dan Dang-dong sebagai daerah tanah kediaman yang dijangkakan.[5] Pada Disember 1992, Dewan Bandaraya Gunpo berpindah dari Dang-dong ke Geumjong-dong,[1] dan Stesen Sanbon, di Seoul Subway Line 4, juga dibuka pada tahun 1992.

Menjelang 1994, terdapat sepuluh dong pentadbiran di Gunpo tetapi hanya lima dong yang sah.[1] Walau bagaimanapun, pada 24 Disember tahun itu,[5] empat ris (kampung) dari negara jiran Banwol-myeon dan Hwaseong-gun telah dimasukkan ke dalam Gunpo kerana pelarasan separa daerah pentadbiran,[1] dan kawasan Gunpo meningkat kepada 36.38 km2.[5] Bandar ini pada masa ini mempunyai sembilan dong yang sah, atau sebelas pentadbiran.[1] Pengambilalihan Daeyami-ri dari Banwol-myeon telah membawa Stesen Daeyami, di Kereta Api Bawah Tanah Seoul Laluan 4, ke sempadan bandar Gunpo.

Pembangunan Sanbon New Town telah siap pada tahun 1995, dan kawasan itu berkembang menjadi hab pusat Gunpo.[5] Susun atur Sanbon telah direka oleh Kim Jinae, seorang arkitek terkenal Korea yang turut mereka bentuk Insa-dong Seoul[6] dan yang dinamakan sebagai salah seorang daripada Masa 100 pemimpin abad ke-21.[6][7] Pada tahun 2000, Romanisasi Bahasa Korea yang disemak semula yang baharu secara rasmi menukar nama rumi bandar daripada Kunp'o kepada Gunpo.[8] 2003 membawa pembukaan Stesen Surisan antara Daeyami dan Sanbon, dan pada tahun 2010, Stesen Danjeong dibuka di kedua-dua Laluan 1 dan Laluan Gyeongbu, menjadikan jumlah stesen metro di bandar itu kepada enam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f "About Gunpo: History, page 2". Gunpo City. Dicapai pada 2014-05-01.
  2. ^ "Meet the Mayor". Gunpo City. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mei 2010. Dicapai pada 9 Julai 2014.
  3. ^ Park Seong Gyu (26 May 2014). 경인투데이군포시민 83%가 도서관 회원. Naver Blogs (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2014-06-08.
  4. ^ a b c d "About Gunpo: History". Gunpo City. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Julai 2012. Dicapai pada 1 Mei 2014.
  5. ^ a b c d e f "About Gunpo: Introduction". Gunpo City. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mei 2010. Dicapai pada 15 Mei 2014.
  6. ^ a b 조정현 (13 April 2010). 김진애 건축가 겸 국회의원 제주대문화광장 특강. Jeju News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2014-09-26.
  7. ^ "History: 1990 - 1995". KIFA: Korean Institute of Female Architects. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 July 2015. Dicapai pada 2014-09-26.
  8. ^ "Ministry of Culture & Tourism: The Revised Romanization of Korean". The National Institute of the Korean Language. July 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-16. Dicapai pada 2014-07-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]