Gymkhana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kelab Gymkhana Karachi tahun 1890

Gymkhana (/ˈɪmˈkɑːnə/) (Urdu: جِم خانہ‎, Sindh: جمخانه, Hindi: जिमख़ाना, Bahasa Assam: জিমখানা, Benggali: জিমখানা) ialah istilah dari Raj British yang pada awalnya merujuk kepada tempat perkumpulan komuniti. Erti daripada istilah ini seiras masa melencong menjadi tempat atau rumah bagi persiapan kejohanan sukan. "Gymkhana" merupakan pengucapan dari Inggeris India, derivasi daripada perkataan bahasa Parsi "Jamat-khana".[1] Kebanyakan gymkhana-gymkhana memiliki kelab Gymkhana yang lebih kecil menyertai kelab lebih besar. Istilah ini pada era pemerintahan Raj British bermakna perkumpulan peribadi pria.

Lebih luasnya, gymkhana merujuk kepada komuniti sosial dan kelab sukan di serantau Asia Selatan dan beberapa negara Asia lain mencakupi Malaysia, Thailand, Myanmar, dan Singapura, juga serantau Afrika Timur.

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Gymkhana Bombay atau Gym Bombay

Erti gymkhana tiada keterkaitan dengan kata gym dalam bahasa Inggeris. Unsur pertama dari pelakuran kata ini diperolehi dari gend bermakna ball dalam bahasa Hindi/Hindustani/Khariboli.[2] Unsur ini berbeza dari Gym yang merupakan pemendakan dari kata gymnasium atau gymnastics yang berakar daripada bahasa Yunani dan bahasa Latin.[3] Unsur kedua iakni kata khānā (خانه) berasal daripada bahasa Parsi bermakna flat atau petak. Kata ini dapat dipakai bagi merujuk pada tempat tinggal dan rumah.[4] Bahasa yang dipakai oleh dewan Empayar Mughal ialah bahasa Parsi.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ MacMillan, Michael (1895). The Globe Trotter in India Two Hundred Years Ago: And Other Indian Studies. S. Sonnenschein & Company. m/s. 91.
  2. ^ Parekh, Rauf (5 Julai 2021). "Origin of 'gymkhana' and 'kanjee house'". DAWN.COM (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 Ogos 2021.
  3. ^ Oxford Dictionaries Gymnasium etymology[pautan mati]
  4. ^ From Loghat'nāmeh-ye Dehkhoda, Third Edition (Tehran University Press, 2006), quoted from Borhān-e Ghāte' by Mohammad Moin.