Hamdan Mohamad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hamdan Mohamad
Pusat pendidikanUniversity of Western Australia
Imperial College London
PekerjaanExecutive Director/ President, Ranhill Berhad
Anak-anak4 children

Tan Sri Hamdan bin Mohamad merupakan salah seorang daripada beberapa ahli perniagaan Malaysia yang menerajui syarikat Malaysia ke persada antarabangsa. Beliau telah memegang jawatan pengarah eksekutif, presiden dan ketua eksekutif untuk syarikat Ranhill Berhad. Beliau menyertai Ranhill Bersekutu Sdn Bhd pada tahun 1981 dan telah dilantik menjadi ahli lembaga pengarah syarikat Ranhill Berhad pada 15 November tahun 2000. Beliau berjaya menamatkan pengajian ijazah di Universiti Australia Barat pada tahun 1981 dan telah melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang struktur konkrit lanjutan pada tahun 1986 daripada Imperial College london di London, United Kingdom.

Digelar sebagai "Water Baron Malaysia", beliau juga telah menganggotai sebagai lembaga pengarah untuk beberapa syarikat sendirian berhad, termasuk Ranhill Corporation Sdn Bhd dan Lambang Optima Sdn Bhd, yang di mana beliau juga merupakan pemegang saham utama untuk syarikat tersebut.

Darjah kebesaran[sunting | sunting sumber]

Anugerah Darjah Kebesaran Malaysia[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Semakan Penerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 July 2019. Dicapai pada 24 August 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]