Hassan Yousef

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sheikh Hassan Yousef (lahir pada 1955 di Ramallah) (Dalam Bahasa Arab : الشيخ حسن يوسف ) ialah pengasas bersama Hamas. Beliau kini berkhidmat sebagai salah seorang pemimpin mereka di Tebing Barat.

Dia dianggap sebagai ahli puak pelampau Hamas dan dia mengelak daripada sebarang perbincangan tentang perhubungan antara Israel dan Palestin. Beliau juga dianggap sebagai salah seorang pemimpin rohani Hamas.

Yousef berkahwin dengan Sabba Abu Salem. Mereka mempunyai enam anak lelaki dan tiga anak perempuan. Anak sulungnya, Mosab Hassan Yousef, bekerja menyamar dengan Shin Bet dari 1997 hingga 2007 untuk menghalang serangan ke atas orang awam Israel, kerana dia menganggap serangan sedemikian tidak bermoral dan merosakkan perjuangan Palestin. Dia tidak diakui oleh bapanya tetapi dianggap hero oleh ramai rakyat Amerika dan juga Israel.

Pada 2 Julai 2019, anak bongsu Hassan, Suhib Hassan Yousef muncul dalam temu bual dengan TV Israel yang mengkritik Hamas dan menyifatkan ia sebagai organisasi pengganas yang korup yang mencetuskan kemarahan besar daripada ahli Hamas yang menyifatkan beliau sebagai pengkhianat dan rakan usaha sama, dan rangkaian gabungan Hamas yang lain. berkata bahawa dia bekerja dengan Mossad Israel yang dinafikannya sepenuhnya. Yousef telah ditangkap oleh pihak berkuasa Israel beberapa kali, bermula dari tahun 1993. Dia menjadi pemimpin Intifada Kedua yang kelihatan. Menurut Pusat Maklumat Palestin, Yousef telah menghabiskan lebih 23 tahun di penjara Israel.