Hutan Simpan Awan Monteverde

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hutan Simpan Awan Monteverde
Reserva Biológica Bosque Nuboso Monteverde
Hutan Simpan Awan Monteverde
LokasiPuntarenas dan Alajuela, Costa Rica
Bandar raya terdekatMonteverde
Koordinat10°18′09″N 84°47′44″W / 10.30250°N 84.79556°W / 10.30250; -84.79556Koordinat: 10°18′09″N 84°47′44″W / 10.30250°N 84.79556°W / 10.30250; -84.79556
Luas10,500 he (26,000 ekar)
Ditubuhkan1973
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Antara spesis burung yang ditemui di Hutan Simpan Awam Monteverde

Hutan Simpan Awan Monteverde ( Sepanyol: Reserva Biológica Bosque Nuboso Monteverde ) merupakan hutan rizab Costa Rica yang terletak di sepanjang Cordillera de Tilarán dalam wilayah Puntarenas dan Alajuela . Dinamakan sempena bandar Monteverde yang berhampiran dan diasaskan pada tahun 1972, [1] ia terdiri daripada lebih 10,500 hektar (26,000 ekar) hutan awan. Ia menarik kira-kira 70,000 pengunjung setiap tahun. Rizab ini terdiri daripada 6 zon ekologi, 90% daripadanya adalah hutan dara. [2] Kepelbagaian biologi yang tinggi, yang terdiri daripada lebih 2,500 spesies tumbuhan (termasuk spesies orkid yang paling banyak dalam satu tempat), 100 spesies mamalia, 400 spesies burung, 120 spesies reptilia dan amfibia, dan beribu-ribu serangga, telah menarik perhatian saintis dan pelancong.

Biologi[sunting | sunting sumber]

Taken on a trail in the Monteverde Cloud Forest Reserve

Flora[sunting | sunting sumber]

Epifit, yang membentuk 29% daripada flora dengan 878 spesies, adalah bentuk hidupan terkaya di kalangan spesis flora di Monteverde. Wilayah Monteverde juga dikenali sebagai tapak dengan bilangan orkid terbesar di dunia. Jumlah spesis yang diketahui melebihi 500, dan daripada jumlah ini, 34 spesis yang ditemui di Rizab adalah baharu dalam sains pada masa penemuan mereka.

Fauna[sunting | sunting sumber]

Katak emas Monteverde.

Herpetofauna di kawasan itu patut diberi perhatian, dengan 161 spesis amfibia dan reptilia. Monteverde dikenali di seluruh dunia sebagai habitat katak emas ( Incilius periglenes ), spesies yang hilang pada tahun 1989.

91 (21%) spesies burung Monteverde ialah burung migrasi jarak jauh, yang membiak di Amerika Utara dan melalui Monteverde semasa penghijrahan mereka atau menghabiskan musim sejuk di kawasan itu. Tiga daripada spesies ini, wau ekor walet ( Elanoides forficatus ), penangkap lalat lanun ( Legatus leucophaius ), dan vireo kuning-hijau ( Vireo flavoviridis ), membiak di Monteverde dan berhijrah ke Amerika Selatan semasa fasa bukan pembiakan mereka.

Quetzal yang berkilauan ( Pharomachrus mocinno ) bergerak secara bermusim dari tapak bersarang yang tinggi ke tempat yang lebih rendah di kedua-dua belah Jurang Benua . Permulaan penghijrahan burung loceng tiga pial ( Procnias tricarunculata ) adalah serupa dengan quetzal, dengan pembiakan berlaku hampir dengan Jurang Benua, dari Mac hingga Jun, dan diikuti dengan pergerakan selepas pembiakan menuruni bukit di lereng Pasifik pada bulan Ogos dan September.

Majoriti spesies burung di Monteverde adalah terutamanya insektivor, memandangkan tumbuhan di rantau ini menawarkan pelbagai jenis buah. Epifit adalah sumber penting untuk haiwan frugivora dan insektivor di Monteverde. Pada skala global, hutan ini adalah rumah kepada 10 spesis burung yang dianggap terancam oleh organisasi Birdlife International, kerana habitatnya yang sangat terhad di seluruh dunia.

Mamalia Monteverde termasuk wakil dari kedua-dua Amerika Utara dan Selatan sebagai spesies endemik. Fauna mamalia di rantau ini termasuk enam spesis marsupial, tiga muskrat, sekurang-kurangnya 58 kelawar, tiga primata, tujuh edentata, dua arnab, satu babi tanah, tiga spesis tupai, satu spesis tikus berduri, sekurang-kurangnya 15 spesis tikus ekor panjang (keluarga Muridae); satu spesis landak, satu spesis agouti, satu paca, dua canid, lima mustelid, empat procyonid, enam kucing, dua spesies babi hutan, dua spesies rusa, dan satu tapir.

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Jambatan gantung sebelumnya dalam rizab (tidak boleh diakses lagi mulai Julai 2021)

Pada masa ini, rizab mempunyai perkhidmatan bas yang beroperasi lima kali sehari dari Monteverde dan Santa Elena; ia juga mempunyai rumah persinggahan yang menempatkan sehingga 47 orang pelawat, restoran kecil, kedai cenderamata dan pusat maklumat Monteverde Nature Center, serpentarium, kolam katak, hutan kelawar dan taman rama-rama. Terdapat denai yang diselenggara dengan baik yang melalui rizab, serta jambatan gantung dan zip-line. Lawatan menunggang kuda kadangkala diatur. [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-30. Dicapai pada 2014-11-02.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ http://www.monteverdeinfo.com/monteverde.htm
  3. ^ Stater, Adam. "Monteverde Cloud Forest Reserve Facilities".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]