Monteverde

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Monteverde [1] merupakan kanton kedua belas wilayah Puntarenas di Costa Rica . [2] Ia terletak di banjaran gunung Cordillera de Tilarán . Kira-kira empat jam pemanduan dari Lembah Tengah, Monteverde merupakan salah satu destinasi ekopelancongan utama negara. Kawasan ini menjadi tuan rumah kepada Hutan Simpan Awan Monteverde dan beberapa tarikan semula jadi lain, yang menarik ramai pelancong dan naturalis .

National Geographic telah menggelar Rizab Biologi Hutan Awan Monteverde sebagai "permata dalam mahkota hutan simpan awan ". [3] Newsweek telah mengisytiharkan Monteverde sebagai "Tempat yang Perlu Diingati Sebelum Ia Hilang" #14 di dunia. Dengan undian popular di Costa Rica, Monteverde telah disifatkan sebagai salah satu daripada Tujuh Keajaiban Semula Jadi Costa Rica, bersama dengan Isla del Coco, Volcán Arenal, Cerro Chirripó, Río Celeste, Tortuguero dan Volcán Poás. [4]

Santa Elena merupakan ibu kota. Ia berfungsi sebagai hab pelancongan di rantau ini, bersama-sama dengan kejiranan berdekatan Cerro Plano, komuniti Monteverde yang betul, dan banyak rizab serta tarikan di wilayah yang lebih besar.

Toponim[sunting | sunting sumber]

Monteverde terjemahan terus untuk Gunung Hijau. Nama rasminya ialah Monte Verde dengan ruang yang memisahkan perkataan. [1]

Iklim[sunting | sunting sumber]

Monteverde berada pada kira-kira 1,400 m (4,600 ka) di atas paras laut. Ia berkabus, lembap dan berangin, dengan purata suhu tahunan 18 °C (64 °F) (Nadkarni 2000: 17). Purata hujan tahunan sekitar 3,000 mm (118 in) . Kelembapan berayun antara 74% dan 97% (Nadkarni 2000: 34).

Geografi[sunting | sunting sumber]

Daerah Monteverde mempunyai keluasan 53.05 km 2 [5] dan ketinggian purata 1,330 meter. [2]

Tempat-tempat menarik[sunting | sunting sumber]

alam semula jadi[sunting | sunting sumber]

Salah satu daripada banyak jambatan gantung berorientasikan eko-pelancongan di kawasan itu. (Taman Selvatura)

Disebabkan oleh hutan awan dan hutan hujan di kawasan itu (termasuk tujuh zon kehidupan ekologi yang berbeza ), [6] Monteverde telah menjadi sebahagian besar laluan pelancong Costa Rica - walaupun mempunyai akses yang sukar. Pembaca akhbar terkemuka negara La Nación mengundinya sebagai salah satu daripada "7 Keajaiban Costa Rica". [4] Daripada suku juta pelancong tahunan Monteverde, kira-kira 70,000 pelancong melawat rizab itu.

Sebahagian besar hutan awan Monteverde boleh ditemui di Hutan Simpan Awan Monteverde . Kawasan sekitar pintu masuk taman adalah yang paling banyak dikunjungi, dan mempunyai enam denai utama, yang berjumlah 13 km, disimpan dengan baik dan mudah diakses. Rizab ini mempunyai rangkaian besar denai yang kurang mudah diakses dan beberapa stesen penyelidikan, dua daripadanya menempatkan sepuluh orang setiap satu, serta satu stesen yang lebih besar yang boleh menempatkan seramai 43 orang, walaupun kini ia terhad untuk digunakan oleh para penyelidik sahaja.

Di sebelah timur Monteverde terletak kawasan pemuliharaan Hutan Hujan Abadi Kanak-kanak (El Bosque Eterno de los Niños), sebuah projek yang dibiayai oleh sekolah dan kanak-kanak dari seluruh dunia. Bosque Eterno ialah rizab terbesar di kawasan itu dengan 22,000 hektar (54,000 ekar) . Lebih jauh ke utara ialah Reserva Santa Elena. Kawasan ini menarik lebih sedikit pelancong daripada Rizab Monteverde, tetapi menawarkan stesen padang dan pemandangan Gunung Berapi Arenal .

Pemeliharaan[sunting | sunting sumber]

Hutan Simpan Awan Monteverde 10,500-hektar (26,000-ekar) adalah tarikan utama rantau ini, sebahagian besarnya disebabkan oleh persekitaran dara dan separuh dara yang sangat baik serta biodiversiti bertaraf dunia. Para saintis telah menentukan wilayah ini sebagai rumah kepada bilangan orkid terbesar di planet ini, iaitu 500, dengan 34 penemuan baru-baru ini. 58 spesies amfibia, termasuk katak emas endemik Monteverde yang telah pupus, telah ditemui di sini. Kawasan ini juga merupakan persinggahan 91 spesies burung migrasi . Quetzal yang terkenal tinggal di sini secara bermusim. 134 spesies mamalia Monteverde termasuk dari Amerika Utara dan Selatan, termasuk enam spesies marsupial, tiga muskrat, sekurang-kurangnya 58 ekor kelawar, tiga primata, tujuh edentates, dua arnab, satu babi tanah, tiga spesies tupai, satu spesies tikus berduri, sekurang-kurangnya 15 spesies tikus ekor panjang dan tikus (keluarga Muridae), satu spesies landak, satu spesies agouti, satu paca, dua canid, lima mustelid, empat spesies procyonid, enam spesies kucing, dua spesies babi hutan, dua spesies rusa, dan satu tapir .

UGA Costa Rica[sunting | sunting sumber]

Universiti Georgia menggunakan kampus satelit seluas 155 ekar di luar wilayah Monteverde dalam komuniti San Luis yang lebih rendah. UGA Costa Rica mengendalikan banyak program pengajian di luar negara, penyelidikan ekologi dan perhutanan, serta ekopelancongan melalui penginapan di kampus, Ecolodge San Luis . Selain itu, UGA Costa Rica bertanggungjawab untuk pelbagai inisiatif pemuliharaan dan kemampanan di Lembah San Luis, iaitu Program Offset Karbon dan usaha penghutanan semula di Koridor Biologi Pájaro Campana . Pada Mei 2019, pemilikan kampus telah dipindahkan kepada CIEE (Council on International Educational Exchange), yang hanya menganjurkan Universiti Georgia serta kumpulan akademik lain, dan bukan untuk pelancong. [7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b División Territorial Administrativa de la República de Costa Rica (PDF) (dalam bahasa Sepanyol). Editorial Digital de la Imprenta Nacional. 8 March 2017. ISBN 978-9977-58-477-5. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "dta2017" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ a b "Declara oficial para efectos administrativos, la aprobación de la División Territorial Administrativa de la República N°41548-MGP". Sistema Costarricense de Información Jurídica (dalam bahasa Sepanyol). 19 March 2019. Dicapai pada 26 September 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "divadm" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ "Top Ten Costa Rica - National Geographic Traveler". Traveler.nationalgeographic.com.
  4. ^ a b "Seven Wonders". BBC News. September 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-14. Dicapai pada 2007-09-07. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "7 Maravillas" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ "Área en kilómetros cuadrados, según provincia, cantón y distrito administrativo". Instituto Nacional de Estadística y Censos (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 26 September 2020.
  6. ^ Bolaños, R.A; Watson, V (1993). "Mapa ecológico de Costa Rica". Tropical Science Center.
  7. ^ "University of Georgia Approves Sale of Costa Rica Campus to Nonprofit Organization". Costa Rica Star News (dalam bahasa Inggeris). 2019-02-25. Dicapai pada 2019-05-06.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Provinces of Costa Rica