Integrasi menegak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rajah yang menggambarkan integrasi mendatar dan membezakannya dengan integrasi menegak.

Dalam bidang mikroekonomi dan pengurusan, integrasi menegak ialah susunan di mana rantaian bekalan sebuah syarikat dimiliki oleh syarikat itu. Biasanya setiap ahli rantaian bekalan menghasilkan produk yang berlainan atau perkhidmatan (khusus pasaran), dan produknya bergabung untuk memenuhi keperluan yang sama. Ia berbeza dengan integrasi mendatar, di mana sebuah syarikat menghasilkan beberapa item yang berkaitan dengan satu sama lain. Integrasi vertikal juga menggambarkan gaya pengurusan yang membawa sebahagian besar rantaian bekalan bukan sahaja di bawah kepemilikan biasa, tetapi juga menjadi satu perbadanan (seperti pada tahun 1920-an ketika Ford River Rouge Complex mula membuat banyak keluli sendiri daripada membeli dari pembekal).[1]

Integrasi dan pengembangan vertikal dikehendaki kerana ia menjamin bekalan yang diperlukan oleh firma untuk menghasilkan produk dan pasaran yang diperlukan untuk menjual produk tersebut. Integrasi dan pengembangan vertikal boleh menjadi tidak diingini apabila tindakannya menjadi anti-kompetitif dan menghalang persaingan bebas di pasar terbuka. Integrasi vertikal adalah salah satu cara untuk mengelakkan masalah berpegang teguh . Monopoli yang dihasilkan melalui integrasi menegak dipanggil monopoli menegak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lazonick, William; David J. Teece (2012). Management Innovation: Essays in the Spirit of Alfred D. Chandler, Jr. OUP Oxford. m/s. 150. ISBN 0199695687. Dicapai pada 17 January 2017.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Bramwell G. Rudd, 2014, "Courtaulds and the Hosiery & Knitwear Industry," Lancaster, PA:Carnegie.
  • Joseph R. Conlin, 2007, "Vertical Integration," in The American Past: A Survey of American History, p. 457, Belmont, CA:Thompson Wadsworth.
  • Martin K. Perry, 1988, "Vertical Integration: Determinants and Effects," Chapter 4 in Handbook of Industrial Organization, North Holland.