Jai Opetaia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jai Opetaia
Statistik
Nama sebenarJai Tapu Opetaia
Berat
Tinggi6 ka 2 in (188 cm)
Capaian76 in (193 cm)
Kelahiran (1995-06-30) 30 Jun 1995 (umur 28)
Sydney, New South Wales, Australia
GayaSouthpaw
Rekod tinju
Jumlah lawan24
Menang24
Kemenangan mengikut KO19
Rekod pingat
Men's Boxing
Mewakili  Australia
World Junior Championships
Pingat emas – tempat pertama 2011 Astana Light heavyweight
World Youth Championships
Pingat gangsa – tempat ketiga 2012 Yerevan Heavyweight

Jai Opetaia (lahir 30 Jun 1995) adalah petinju profesional Australia. Beliau memegang Persekutuan Tinju Antarabangsa (IBF) dari tahun 2022 hingga Disember 2023 (dia melepaskan gelaran itu kerana tidak bersetuju dengan IBF). Beliau kini memegang Majalah Ring dan gelaran berat pelayaran garis. Sebagai amatir, dia memenangi pingat perunggu di Kejohanan Dunia Pemuda 2012 dan mewakili Australia di Sukan Olimpik 2012 dan Sukan Persemakmuran 2014. Sehingga Februari 2023, Opetaia disenaraikan sebagai berat pelayaran aktif terbaik di dunia oleh majalah The Ring, dan Lembaga Peringkat Tinju Transnasional, kedua oleh BoxRec, dan ketiga terbaik oleh ESPN.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

[10][9][8][7] [6] di Sydney, New South Wales dan berasal dari Samoa dan Eropah warisan Australia. Dia berasal dari keluarga tinju empat generasi di pihak bapanya dan tiga generasi di pihak ibunya, [1] serta berkongsi hubungan yang ketara dengan pencetak gol bola sepak terbesar Australia, Tim Cahill dan bekas pemain liga rugby antarabangsa New Zealand, Ben Roberts. Pada pertengahan 2020, Opetaia memindahkan pangkalan latihannya ke Gold Coast dalam usaha untuk meneruskan kerjayanya dan mendapatkan gejolak tinju gejolak gejolak kejolak dunia, impian yang akan menjadi kenyataan dua tahun kemudian di hadapan peminat kampung halamannya di Pusat Konvensyen dan Pameran Gold Coast.

Kerjaya amatir Kurang dari sebulan selepas ulang tahun -16, Opetaia pergi ke Kazakhstan untuk bersaing di Kejohanan Dunia Juvenior 2011 dan akan memenangi pingat emas dalam bahagian berat ringan dengan mengalahkan Melvin Perry dari Jerman dengan 5:3 di final. Kemenangan beliau menandakan kali pertama seorang Australia memenangi kejuaraan dunia tinju muda.

bulan Februari 2012, masih berusia 16 tahun, dia pergi ke Hobart untuk bersaing dalam kejohanan kelayakan Olimpik Australia 2012 di mana dia akan memenangi pingat emas dalam bahagian berat. Satu bulan kemudian dia bersaing dalam kejohanan kelayakan Olimpik Oceanic yang diadakan di Canberra dan sekali lagi muncul sebagai pemenang dalam perlawanan akhir berat berat dengan mengalahkan New Zealander David Light dengan 15:10. Dengan berbuat demikian, Opetaia menjadi petinju termuda yang pernah membuat Pasukan Olimpik Australia.[1]

awal Olimpik 2012, Opetaia pergi ke Armenia untuk bersaing dalam bahagian berat badan Juara-Juara Dunia Tinju AIBA dan menduduki pingat gangsa, kehilangan separuh akhir 11:9 kepada pemenang pingat emas Andrey Stotskiy dari Rusia. Sebulan selepas ulang tahun ke-17, dia pergi ke London untuk bersaing sebagai petinju termuda dalam bahagian berat badan Olimpik dan dikalahkan dalam pusingan pertama 12:11 oleh pemenang pingat perunggu Teymur Mammadov dari Azerbaijan. Pada tahun 2014, pada usia 19 tahun, Opetaia membuat keputusan untuk mengakhiri kerjaya amatirnya dalam mengejar kerjaya profesional.[2]

Karir profesional[sunting | sunting sumber]

Awal kerjaya[sunting | sunting sumber]

dijadualkan menghadapi Daniel Ammann untuk gelaran WBC-OPBF dan Australia cruiserweight yang kosong pada 15 Julai 2017. Beliau memenangi pertarungan dengan penonak kelas teknikal pusingan kesembilan. Opetaia seterusnya dijadualkan untuk menghadapi Frankie Lopez untuk gelaran berat pelayaran IBF Youth yang kosong pada 21 Oktober 2017. Beliau memenangi pertarungan dengan penonakut teknikal pusingan pertama.

membuat pertahanan kelab Cruiserweight Australia pertamanya menentang Benjamin Kelleher pada Januari 2018. Beliau memenangi perlawanan dengan penonak ke-3. Opetaia berjuang untuk gelaran serantau lagi pada 7 April 2018, apabila dia dijadualkan menghadapi Lukas Paszkowsky untuk gelaran kapal pesiar WBO Asia-Pasifik yang kosong. Beliau memenangi perlawanan dengan penonak ke atas teknikal pusingan kedua. Opetaia membuat pertahanan kejohanan berat pelayaran Asia Pasifik WBO pertamanya terhadap Kurtis Pegoraro pada 29 Jun 2018. Perjuangan itu sekaligus merupakan perjuangan untuk gelaran pelayaran berat badan Pan-Pasifik IBF yang kosong. Beliau memenangi perlawanan dengan babak kedua tanpa undi.

bertarung dengan Navosa Ioata untuk gelaran peralihan WBA Oceania pada Mei 2019, dan memenangi pertarungan dengan penonakut teknikal lapan pusingan. Opetaia membuat pertahanan kelab pertamanya dua bulan kemudian, pada 27 Julai 2019, menentang Nikolas Charalampous, sambil juga berjuang untuk gelaran WBO Global cruiserweight yang kosong. Beliau memenangi pertarungan dengan keputusan sebulat suara. Opetaia membuat pertahanan pertama kedua-dua gelaran ini, dan bertarung untuk gelaran kelautan pelayaran Asia-Oceania IBF yang pertama, menentang Mark Flanagan pada 16 November 2019. Beliau memenangi pertarungan dengan penonak teknik lapan pusingan.

Opetaia dijadualkan mempertahankan gelaran berat pelayaran IBF Asia-Oceania dan WBO Global dalam perlawanan ulang dengan Benjamin Kelleher pada Oktober 2020. Beliau memenangi pertarungan dengan penonak ke-6 pusingan teknikal.[3][4]

Juara IBF & Lineal Cruiser berat[sunting | sunting sumber]

Opetaia vs Briedis[sunting | sunting sumber]

dijadualkan untuk mencabar IBF yang berkuasa, The Ring dan juara cruiserweight lineal Mairis Briedis pada 6 April 2022. Pertandingan itu ditangguhkan pada 16 Februari, kerana Briedis diuji positif untuk COVID-19. Pertandingan itu dijadualkan semula untuk 11 Mei, dan dijangka akan berlangsung di Pusat Konvensyen dan Pameran Gold Coast di Broadbeach, Queensland, Australia. Pertandingan itu sekali lagi ditangguhkan pada 8 April, kerana Opetaia mengalami kecederaan tulang rusuk, dan dijadualkan semula untuk 2 Julai. Opetaia memenangi perlawanan dengan keputusan sebulat suara, dengan skor 116-112, 116-112 dan 115-113. Semasa pertarungan, Opetaia patah rahangnya di dua tempat. Tidak dapat memberikan temuduga selepas perlawanan, dia sebaliknya dibawa ke hospital untuk menjalani pembedahan untuk memperbaiki patah tulang.

Pengasingan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jai Opertaia destroys Kurtis Pegoraro in two on the ingugural FUTR card". Max Boxing (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-31.
  2. ^ "Rising crusierweight Jai Opetaia dominates Nikolas Charalampous for 18th consecutive victory, Daniel Lewis claims Aussie crown in third bout". Max Boxing (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-31.
  3. ^ "Rising crusierweight Jai Opetaia dominates Nikolas Charalampous for 18th consecutive victory, Daniel Lewis claims Aussie crown in third bout". Max Boxing (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-31.
  4. ^ "Rankings – Transnational Boxing Rankings Board" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-31.